Sunday, October 22, 2006


هل الله شيطان؟

إذا كان الله مخرج فاشل فلماذا الدروس الخصوصية لأدم وحوحو؟

ذكر القرآن فى قصة خلق البشر ان الله قد خلق ادم ثم امر الملائكة ان يسجدوا له فسجدوا الا ابليس، ثم خلق الله حواء وامرهما اى ادم وحواء بعدم الاقتراب من الشجره التى حددها لهم، ثم فهمنا ان ابليس وسوس لهما فخالفا اوامر الله واكلا من الشجره، وكانت العاقبة ان طردهما الله من الجنه الى الارض عقابا لهما على المعصية

آيات القرآن واضحة وصريحة: وإذ قال ربك للملائكة إني خالق بشرا من صلصال من حمأ مسنون فاذا سويته ونفخت فيه من روحى فقعوا له ساجدين فسجد الملائكة ‏كلهم اجمعون‏ إلا إبليس أبى أن يكون مع الساجدين. وفى آيه اخرى قال: وإذ قال ربك للملائكة إني جاعل في الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال إني أعلم ما لا تعلمون. والان الى لب المشكلة، نفس هذا الاله فى قرآنه قال فى الاعراف: فكلا من حيث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظالمين. ثم فى سورة البقرة: فازلهما الشيطان عنها فاخرجهما مما كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدو ولكم في الارض مستقر ومتاع الى حين

والان الى الاسئلة وارجو ممن يريد التعليق ان يفكر بعقله قبل الاجابة

السؤال الاول: كيف استطاعت الملائكة ان تتوقع ان البشر سيفسد فى الارض ويسفك الدماء؟ هل كون الملائكة هذا الرأى لانهم على علم مسبق بأن روح الله بها من الشر ما يكفى لجعل هذا الكائن مفسد فى الارض وسفاك للدماء؟

السؤال الثانى: يقول القرآن: (وإذ قال ربك للملائكة) اى ان القول كان للملائكة وليس للجن او الشيطان أو عم عبده البواب، ثم يقول (فسجد الملائكة كلهم إلا ابليس أبى ان يكون من الساجدين) فلماذا يتحدث الله عن ابليس كأنه من الملائكة فى الوقت الذى أكد فى اية اخرى النقيض {إلاّ إبليس كان من الجن}؟

السؤال الثالث: اذا كان الله قد طرد ابليس من الجنه بعد ان رفض السجود كما جاء فى قوله: (قال يا إبليس مالك ألا تكون مع الساجدين قال لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصال من حمإ مسنون ، قال فاخرج منها فإنك رجيم) فكيف استطاع ابليس ان يتسلل للجنة مرة اخرى كى يغويهما بالعصيان؟ وهل الجنه مفتوحة على مصراعيها لكل من هب ودب أو شاء الدخول؟ اين حراس الجنة ليمنعوا الطريد من الدخول؟! ام ان ابليس تنكر فى صورة الروح الامين جبريل وغافلهم؟ انا شخصيا ارجح انه تنكر فى صورة الله ففتحوا له ابواب الجنة على مصراعيه، لذلك لم ينزل على محمد آية يلوم فيها الله جنده :كأن يقول مثلا:
(وإن تغفلوا فليس الله بغافل عن عرشه وعما تفعلون، قد كنتم بنكاح حور العين عن حراسة جنتى ساهون، فأغوى ابليس بأدم يا ادم انى ربك الذى انعم عليك بحواء وبجنتى فأكلوا من طيبات ما خلقت فنحن لسنا مانعون، فأكلا من الشجرة فجنيا وزريتهم عقاب ما فعلتكم وما كانوا مذنبون)... والسؤال الرابع فيه الاجابه على: لماذا فى صورة الله؟

السؤال الرابع والاهم: هل الله هو ابليس ام ان الله حمار لا يفهم؟ ام انه نصاب ومزور؟ ام انه اجهل من الملائكة؟ ام انه يتصور ان من سيقرأ القرآن هم العرب الاغبياء فقط؟ لماذا؟؟؟ لانه لا يصح لبشر عاقل وسوى وليس لاله ان يجمع ملائكته فيقول فيهم: انى جاعل فى الارض خليفة... ثم يقوم بفبركة تمثيلية رمضانية حقيرة يكون ابطالها ابليس وادم وحواء لتكون زريعة غبية لاقصاء ادم وحواء الى الارض لتحقيق هدفه الاول والذى عقد فيه العزم قبل خلقهما على ان يكون له فى الارض خليفة


30 comments:

Anonymous said...

بالنسبة للسؤال الأول
فلا يوجد دليل على أن البشر في صورتهم الحالية هم المخلوقات الوحيدة التى خلقها الله منذ الأذل. و بالتالي لا يوجد ما يمنع أن تكون هناك مخلوقات قد خلقها الله قبل ذلك و أفسدت في الأرض و هو ما جعل الملاءكة تتوقع نتيجة مشابهة من البشر الحاليين.
أو من الممكن أم يكون عندهم علم ما جعلهم يتوقعوا أن كون البشر مخلوقين من طين قد يؤدي إلى نتيجة ما في تصورهم و بناءا على ذلك قالوا ما سبق.

كما أنه في اللغة العربية يخاطب الجمع المكون من رجال و نساء بصورة المذكر فبالتالي يمكن أن يكون وجود إبليس منفردا ضمن مجموعة من الملاءكة مبررا لتوجيه الخطاب له ضمنهم

نكنييف الحنون said...

Tarek

الايات تتحدث عن بداية خلق الجنس البشرى ككائن من نوع لم تعرفه الملائكة من قبل لذلك الاية الاولى تقول: وإذ قال ربك للملائكة إني خالق بشرا من صلصال من حمأ مسنون فاذا سويته ونفخت فيه من روحى فقعوا له ساجدين. فى الاية الاولى أظهر الملائكة فروض الولاء والطاعة وسجدو دون نقاش، وفى الاية الثانية أظهروا النقيض فى قوله: وإذ قال ربك للملائكة إني جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال إني أعلم ما لا تعلمون

الاية الاولى تظهر فيها الملائكة الولاء والطاعة كما اشرت وفى الثانية لاتظهر فقط النقيض بل يظهر فيها ما هو اغرب، يظهر علمهم المسبق بتفاصيل خلق الانسان كالدماء والغريزة والخطأ كما لو كانوا ألهه يشاركونه الخلق وليسوا مجرد ملائكة

اشكرك على المداخلة وفى انتظار ردك على باقى الاسئلة

Anonymous said...

hi, i have only one : what u want to reach from all this ? do u want to have war between the egyptions? or u want to make the peaple angry and not sutsfeid with there relegion? god tell us he know what we dont i accept it if u dont then pleas dont give ward that only reaction is is #ZERO
do u understand my bad englich?
Nagdi

نكنييف الحنون said...

Nagdi اهلا

زى ما انت نوهت الناس فاكرة ان كلام الله من فوق! واعتقد بعد كام الف سنه من التبعية آن الوقت ان الناس تشغل مخها وتفكر... تفكر مش تحارب

كل ما اتمناه ان المصريين يرجعوا مصريين تانى وان العرب تلم زبالتها وترجع الخرابة اللى كانوا عايشين فيها قبل الغزو الاسلامى لمصر

شيئ طبيعى ان الناس تغضب لما تقرا كلام مخالف لاعتقاداتها لكن الغضب ممكن يكون دافع للتفكير وده فى حد ذاته بداية طيبة

انا مش فاهم قصدك ايه من السطور الاخيرة فى تعليقك يا ريت تعيد صياغتها ان امكن

تحياتى

walladshab said...

بالنسبه للسؤال الاول:كما قال طارق ان من الممكن ان كان هناك نوع من البشر أو المخلوقات الاخرى التى عاشت قبل الانسان و كانت تقتل و تفسد على الارض و لهذا ظنوا ان الانسان سيصبح مثلهم

بالنسبه للسؤال الثانى:كيف نعلم ان الشيطان ليس واحد من الملائكه و ان جنود الله الاخرين بأسماء لا نعلمها كانت ايضا تحت بند الملائكه و لهذا ذكرهم الله جميعا تحت اسم ملائكه

بالنسبه للسؤال الثالث:لماذا لا نستطيع ان نتخيل ان دخول الشيطان الجنه و التأثير على ادم و حواء كانت مسرحيه مسبقه لها حكمه الاهيه لا يعلمها إلا الله

بالنسبه للسؤال الرابع:لماذا يتخيل الانسان انه يستطيع ان يفهم بمخه المحدود الذى انعمه الله به كل اسرار خلقه و سبب وجوده الاساسى و خلق الكون ككل

مخ الانسان محدود جدا لفهم امور كثيره منها الانهائيه و الابديه و كيف ان الله موجود بلا بدايه و لا نهايه ، فهذه امور يعجز العقل البشرى ان يفهمها و لذلك ارسل الله الكتب السماويه لتوضح له اسباب الخلق و الكون التى تسمح له ان يعيش بمنطق مقنع ، كما ان هناك البلايين من المعجزات و الدلائل على وجود الله و عظمته ، و لهذا فالتفكير المضنى فى اشياء غيبيه لا تفيد تقدم البشر فى شىء تجعله يغوص فى دوامه من الامفهوم و الامنطق ، و لو كان الانسان قادر على ان يفهم ما قبل و ما بعد حياته الدنياويه على سطح كوكب الارض لعرف ما يحدث بعد الموت من الذين ماتوا او يعلم كيف نشأت الارض بدخوله فى ثقب اسود يعود بك الى ما قبل التكوين الكونى مثلا

جميل ان تفكر بعمق ، كثير منا يفعل ذلك و هذا جمال حريه التفكير و التأمل فى الوجود الانسانى و معناه ، و لكن حين تشعر انك لن تصل الى شىء يفيدك كإنسان فمن الافضل الا تضيع كل حياتك حتى مماتك فى البحث عن اسباب ، لاننا لسنا الذين ولدنا نفسنا من بطن امنا

Anonymous said...

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى اله وصحبه وسلم
هدانا وهداكم الله لما يحب ويرضى فان الله هو التواب الرحيم
أوحى الله لداود

" يا داود لو يعلم المدبرون عني شوقي لعودتهم ورغبتي فى توبتهم لذابــوا شوقا اليّ

يا داود هذه رغبتى فى المدبرين عنى فكيف محبتى فى المقبلين على

سبحان الله ولا قوة الا بالله
بالله عليكم ماذا تستفدون من افعالكم هذه بالله عليكم الم تخافون بطش الله عزوجل بالله عليكم الم تشعرون بالخزى بما تفعلون من اساءة لرب العالمين ولنبيه محمد حبيب الله وشفيع العالمين صلى الله عليه وسلم
ان كنتم مسلمون او غير مسلمون او تركتم الاسلام او اكفرتم بكتاب الله عز وجل فهذا شانكم ولكم ما تحبون وانتم تعلمون بما يحب الله ويرضى وتعلمون ايضا ان رحمة الله عزوجل شملت كل شى وتعلمون ايضا بانكم مهما فعلتم ومهما دبرتم فلا تزيد اقوالكم وافعالكم الاسلام الا عزا ونصرا
فصياح الكلاب لا يصيب السحاب
فالحمد لله رب العالمين على ان الاسلام برىء منكم ومن قال انه كان مسلم سابق وفخور بهذا الاعتراف اقول لك حمدا لله تعالى انه ابعدك عن الاسلام حتى تتمتع بما الله فى النار ان لم تتوب الى الله
فانت وانتم جميعا تحتاجون الى الله عز وجل ولا يحتاج اليكم تتمنون ان تنتسبوا للمسلمين ولكنم تخشون الكافرين فوالله ثم والله لا اجد فى اقوالكم الا خوفا ورعبا من رب العالمين
تكذبون على انفسكم باقوالكم حتى تسبعدوا عقاب الله تعالى للمعتدين والكافرين والظالمين تخشون العقاب والحساب لكنم تستكبرون الاعتراف بقدرة الله تعالى ووحدنيته
تتهربون وانتم تعلمون جيدا من هو الله ومن هم الانبياء ومن هو حبيب الله خاتم الانبياء والمرسلين سيدنا محمد من بعثه الله رحمة للعالمين صلى الله عليه وسلم
لست ادرى ماذا اقول هل ادافع عن الاسلام وعن سيد العباد لا والله فالاسلام ليس بموقف الاتهام وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم فوق كل الشوبهات والاعتقدات الخاطئة
يا انتم يا من تلككتم بزوج رسول الله صلى الله عليه وسلم بزواجه من ام المؤمنين عائشة رضى الله عنها وهى صغيرة
ليتكم تفهمون وتتعقلون وان كنتم تستعبطون
سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم لا ينطق عن الهوى وتصرفاته ليس من وحى خياله انما هى بوحى من عند الله سبحانه وتعالى ولن يخفى عليكم ان الله عز وجل حكيم ىبصير بالعباد وبما ينفعهم
ومن اجل ذلك فكان زواج رسول الله بالسيدة عائشة لحكمة يعلمها الله سبحانه وتعالى ثم ادركناها نحن معشر المسلمين
ان كنتم تتحدثون عن صغر سن السيدة عائشة رضى الله عنها الم تدركون بان صغر سن المراة فى ذلك الوقت كان شى طبيعى لكل فتاه فى ذلك الزمان
هل سالتم انفسكم كم كان عمر ام جهل زوجة ابو لهب عندما تزوجت او زوجة ابو سفيان او اى زوجة فى ذلك الزمان لو تحريتم لادركتم ان الانسان فى العصور القديمة كان ضخم الحجم وكان يبلغ فى وقت مبكر ا نظرا لظروف بيئته وان لم تكن السيدة عائشة رضى الله عنها اصبحت بالغة للزواج ما كان تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم لو قارنه بين اعمار البلوغ للبنت فى العصر السابق والعصر الحالى لوجدنا ان البنت الان تبلغ وهى بسن ثلاث عشر سنه بمعنى انها تصلح لان تتزوج لكننا نتبع قانون عصرى
المقصود من كلامى ان السيدة عائشة رضى الله عنها عندما تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم لم تكن قاصرة وانما كانت بالغة ومؤهلة لكى تتزوج حالها هو حال اى فتاة فى ذلك الوقت وبالتالى لم يذكر التاريخ اعمار كل زوجة وانما اختصت السيرة النبوية بذكر عمر السيدة عائشة رضى الله عنها لان المسلمين بشغف لمعرفة سيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم تفصيلا
وكان من حكمة زواج الرسول ايضا بالسيدة عائشة رضى الله عنها وهى صغيرة انها استاطعت ان تحفظ من الاحاديث اكثر من الفين حديثا بمفردها عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وان لم تحفظها لكانت ضاعت الاحاديث من المسلمين ولكن لان التعليم فى الصغر كالنقش على الحجر استطاعت السيدة عائشة رضى الله عنها ان تحفظ كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم حبا لله ولاتباع سنه زوجها الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم ولا يخفى على حضرتكم بان اى زوجة فى العالم مهما نسيت لا تنسى ليلة الزفاف ومن اجل ذلك سميت ليلة العمر لانها لا تنسى ابدا بحلوها او مرها فلوكانت اكرهت السيدة عائشة رضى الله عنها او شعرت بالاغتصاب كما تدعون ان انتهاك طفولتها والله ما كانت نسيت ذلك ابدا ووالله ما كانت حفظت كلمة واحدة من كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم بل على العكس فانها كانت تعشق رسول الله وكانت مثل ولا تزال مثلا للزوجة الصالحة وكانت تغار عليه ولكن بحب واحترام
لا اقول ذلك لادافع عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وانما احببت فقط ان اعرفكم ما تجهلون سبحان الله تتكلمون وتشتمون وتسبون وانتم الاعمون نعم انتم عمى عن الحقيقة تستعمونها وتتحدثون كما الاطفال بدون عقل عجبى الا تخجلون من انكم جهلاء بامور الدين عجبى لامركم وهل طالبنا منكم نحن معشر المسلمين ان توضحون لنا امورنا
يا انتم اذهبوا واشرحوا لانفسكم حقيقتكم ولا تنشغلوا بالمسلمين ولا الاسلام متشكرين جدا الله يصلح حالكم مستغنين عن خدماتكم ومش بحاجة لتعليقتكم الا كنتم تغارون من المسلمين وهنا اخاف عليكم ان تموتوا بغيظكم
يقول الله تعالى
يا عبادى انكم لن تبلغوا ضرى فتضرونى ولن تبلغوا نفعى فتنفعونى
يا عبادي لو أن أولكم وأخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أتقى قلب رجل واحد ما زاد من ملكي شيئا
يا عبادي لو أن أولكم وأخركم وإنسكم وجنكم كانوا على أفجر قلب رجل واحد ما نقص من ملكي شيئا
يقول الله عز وجل

"إني لأجدني أستحي من عبدي يرفع الى يديه يقول يارب يارب فأردهما فتقول الملائكة الى هنا إنه ليس أهلا لتغفر له فأقول ولكنى أهل التقوى وأهل المغفرة أشهدكم إنى قد غفرت لعبدي"

وفى النهاية اتمنه ان يتوب الله عليكم لاننى وغيرى من المسلمين مشفقون حقيقى عليكم ربنا يهديكم ويغفر لنا ولكم توبوا الى الله يا عباد الله
اللهم لك الحمد حمداً كثيراً ولك الشكر شكراً كثيرا، حمداً كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك، لك الحمد ما أكرمك ولك الحمد ما أرحمك ولك الحمد ما أعظمك، اللهم ما بي من نعمة أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر على ذلك. أرسلها لكل من تحب وجزاؤك على الله

من عطر عويس / ام عبد الله

نكنييف الحنون said...

walladshab اهلا

افهم من كلامك ان معندكش اى مشكله انك تعبد إله خبيث ومكار وكداب لانك متصور ان فى كدبه وخبثه ومكره حكمة لا يعلمها الا هو؟ بالرغم من اعترافه ان نزول ادم وحواء وزريتهم لللارض ملهاش علاقة بالخطيئة والعصيان وان قضية العصيان ماهى الا تلفيق كان ناوى عليها قبل ما يخلق ادم وحواء(انى جاعل فى الارض خليفة)؟

وبعد كده يكون عنده الجرأة والبجاحة ويقول انه نزلهم الارض علشان عصيانهم له؟ (فازلهما الشيطان عنها فاخرجهما مما كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدو ولكم في الارض مستقر ومتاع الى حين) انت فى رأيك ان دى اخلاق إله؟ تفرق ايه اخلاقه عن اخلاق شيطان؟

نكنييف الحنون said...

ام عبد الله

شكرا للمداخلة ولتضييع وقتك فى الدعاء
انا واثق انك عملا بسنة محمد ابن امنة لن تمانعى فى تزويج طفلة عمرها 6 سنين لكلب من بلاد العرب فى سن جدها طالما ان محمد ذو الخلق العظيم لم يجد حرج فى نكاح طفلة

Anonymous said...

سأضع إجابتي السابقة على السؤال الأول هنا ثم أضيف عليها باقي الإجابات حفاظا على السياق

بالنسبة للسؤال الأول
فلا يوجد دليل على أن البشر في صورتهم الحالية هم المخلوقات الوحيدة التى خلقها الله منذ الأذل. و بالتالي لا يوجد ما يمنع أن تكون هناك مخلوقات قد خلقها الله قبل ذلك و أفسدت في الأرض و هو ما جعل الملائكة تتوقع نتيجة مشابهة من البشر الحاليين.
أو من الممكن أم يكون عندهم علم ما جعلهم يتوقعوا أن كون البشر مخلوقين من طين قد يؤدي إلى نتيجة ما في تصورهم و بناءا على ذلك قالوا ما سبق.
فكما هو واضح من الأية الإنسان مكون من عنصرين الروح التي نفخها الله فيه و الطين فلماذا إفترضت أن سبب الإفساد هو الروح و إن كان العنصر الثاني هو الأرجح أن يكون السبب.

كما أنه في اللغة العربية يخاطب الجمع المكون من رجال و نساء بصورة المذكر فبالتالي يمكن أن يكون وجود إبليس منفردا ضمن مجموعة من الملاءكة مبررا لتوجيه الخطاب له ضمنهم.
فلو قال مدرس في المدرسة "قلت للتلاميذ أن ينتهو من حل الواجب" فهذا لا يعني أن التلميذات مستثنين من هذا الأمر. و لله المثل الأعلى في ذلك.

بالنسبة لسؤالك الثالث. من قال أن الطرد هنا من الجنة. فالأرجح أنه طرد من منزلة القرب الإلهي الذي كان فيها مع الملائكة. أو أنه طرد من رحة الله. و هو ما يتفق مع السياق, فإن تكبره كان مبررا لطرده من تلك المنزلة العالية التي كان فيها
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ
و يجب ألا ننسى أن الله أمهله إلى يوم القيامة ليقوم بالدور المرسوم له
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (36) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ (37) إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (38) قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ

و أخيرا بالنسبة لسؤالك الرابع دعني أضيغة بصياغة مختلفة. فأنت تقول لماذا نهى الله أدم أن يأكل من الشجرة رغم أن الأكل منها هو المقدمة لنزوله إلى الحياة
الأرضية و من ثم قيامة بالدور المطلوب منه و هو خلافة الله في الأرض
في الواقع أنا لا أعرف إجابة هذا السؤال و لكن دعني أقول لك أن سنة الله في خلقة أنه يسبب الأسباب و من المحتمل أن يكون النهي هنا بغرض النصح لأدم فمن الواضح أن الحياة خارج الجنة سيكون فيها شقاء له مثل الجوع و العطش
إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى (118) وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَى
و من الممكن أن يكون كل هذا بغرض إقامة الحجة على الإنسان

sword said...

بسم الله الرحمن الرحيم
" إن الذين كفروا سوآء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون*ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة و لهم عذاب عظيم "

انا لن ارد عن الاسئلة فانا و الحمد لله اعلم اجابتها و لكننى ادعو الله عز و جل ان يطمس على قلبك حتى ترى العذاب و ساعتها ستعلم يقينا ما هو الحق..و ستتمنى ان تكون ترابا و تقول " ربي ارجعون لعلي اعمل صالحا فيما تركت " و سيأتك الرد من الملك الجبار " كلا "
و لا يهم ان كنت مسلما سابقا ام يهوديا ام نصرانيا او اى شيء تريد فالاسلام لن ينفعه مثلك و ان الله غنى حميد و لكننى تمنيت ان تكون من الشجاعة ان تعلمنا من انت..
و اخيرا..قال الله تعالى
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
"و لو ترى إذ المجرمون ناكسوا رءوسهم عند ربهم ربنآ ابصرنا و سمعنا فارجعنا نعمل صالحا إنا موقنون * و لو شئنا لأتينا كل نفس هداها و لكن حق القول مني لأملأن جهنم من الجنة و الناس أجمعين * فذوقوا بما نسيتم لقآء يومكم هذآ إنا نسيناكم و ذوقوا عذاب الخلد بما كنتم تعملون "

وحسبنا الله و نعم الوكيل

نكنييف الحنون said...

sword

انتى ما فرقتش عن النبى محمد فى اى شيئ والطريف انك بتنتهج نفس اسلوبه اى اسلوب الجاهل مدعى العلم والنبوة، بتقول انك عارف الاجابة ومع ذلك ماقولتهاش وحرمتنا من علمك! واكتفيت بالدعاء علىً وبذكر آيه غبية رددها محمد لما زنقه اليهود وقالوله احنا دينا حرم كذا وكذا وانت دينك ماقلش عن الاشياء دى حاجة وبتطلب اننا نؤمن بيك وبدينك! فكان المسكين الجاهل يردد على اصحابه: إن الذين كفروا سوآء عليهم أأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة و لهم عذاب عظيم

ولو فكرت فى معنى الايات هتعرف انها آيات هبلة واللى قالها بيسئ لالهه وبيطعنه بالغباء
لانه من الصلف والغباء والجهل ان يختم هذا الاله على قلب وسمع وبصر شخص غشاوة وبعدين يحاسبه على كفره! مش برضه عقلك يرفض ان حد يحاسب الاعمى على عماه طالما اللى خلقه هو اللى شاء انه يكون اعمى؟

انا مش فاهم انتم ليه بتكرروا الايات زى البغبغان بدون تفكير وفهم

Anonymous said...

يا سيد نكيف انا مش راح ادخل معك في مناقشات لانك وصلت لحد من الحقارةالي يخليك تقول اي حاجةز بس قسما برب الكعبة راح يجي يوم على امثالك تقول لا اله الا الله محمد رسول الله والله يهديك ويصلح دينك
وعيب تقول مسلم سابق
خلدون عوض
ت 00962796907573
email:whyme_ror@yahoo.com

نكنييف الحنون said...

اسمع يا خلدون عوض يا عربى يا كلب

تعليقك الوسخ على موضوع النكاح عند الله ورسوله واضح منه انك عربى وسخ واخلاقك وضيعة زى نبيك الوسخ وجاى هنا تتكلم فى العيب؟

وبعدين مناقشات ايه اللى انت مش عايز تدخل فيها يا جربوع يا غبى؟! المدونة دى مش للعرب يا حيوان ويكفى اسلوبك الوضيع فى دفاعك عن دينك فى تعليقك على موضوع النكاح عند الله ورسوله

اتفووو

Anonymous said...

يا استاذ نكييف انت ازاي ربنا يخلق ناس فيها روح شريرةبس هو خلق الشيطان قبل الانسان وهو الشر بعينه بس الله عز وجل ما خلقه عبث خلقه عشان يعرف مين راح يثبت على دينه علشان كده في نار وفي جنةوالملائكة سالوا ربنا اتخلق من يفسد في الارض لانهم عارفين الشيطان مش الانسان
ولازم انت اللي تعيد التفكير؟

نكنييف الحنون said...

Anonymous يا استاذ/استاذة

لو فرضنا ان تحليلك اللطيف حقيقة بمعنى ان ربنا خلق الشيطان علشان يختبر الناس ويشوف مين راح يثبت على دينه على حد تعبيرك يبقى ربنا ده بيهرج لانه فى اكثر من مقام قال وعاد وزاد لما دمغنا ورمت انه عليم خابور يعلم ما تقدم من ذنب وما تأخر...الخ الخ الخ، ثم ايه الحكمة فى الثواب والعقاب علشان يشغل نفسه بالفرجة على اللى بينكح فى الحور العين فى الحنة واللى يا حرام قاعد يتشوى فى النار! يبقى اله اهبل وعبيط وغاوى لعب عيال وميستاهلش عبادة

على اى حال ده مش موضوعنا، موضوعنا هو ليه اله يقول ويقرر ان يكون له خليفة (على فكرة حلوة منه حكاية خليفة دى) فى الارض ويستعبط ويقول لادم كل اللى فى نفسك إلا شجرة الهباب دى، طالما هو ناوى من البداية يزبله فى الارض علشسان أل ايه يكون خليفة له كان لزومه ايه نفخ البيضان ده بحدوته شجرة التفاح والمسكينة حواء والاهبل اللى اسمه ابليس اللى قال ايه حط راسه من راس اللى خلقه وقاله طب وشرف امى لدخلهملك النار إلا عبادك الضالحين

كلام اهبل الهنود ما يرضوش يعملوه فيلم علشان الناس ما تتهمهومش بالغباء، بس العرب زى ما احنا عارفين بهايم وغاويين حواديت الف ليلة وليلة

حبك لخالق الكون شيئ وحبك للحمار اللى اسمه الله شيئ تانى لان الله بتاع محمد لا اله ولا هباب

حالق الكون اسمى من انه بتصرف بالهبالة دى، فكر بعقلك بدون خوف او رهبة وانت تعرف انك مضحوك عليك بحواديت غبية ملهاش علاقة بخالق الكون

محمد كان جاهل ودجال وغشاش والقرآن والاحاديث كلها بلاوى بتأكد انه اللى كاتبه حتة حمار واجهل من دابه

اقرى القرآن والاحاديث بدون لا خشوع ولا قرف وبعقلك وانت تعرف قد ايه كلام عبيط كله تهديد ووعيد ووعود فاضيه ملهاش معنى غير عند الجهلة والبقر اللى زى العرب

Anonymous said...

الاهطل اللى قال ان عائشة رضى الله عنها عندما تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم لم تكن قاصرة وانما كانت بالغة ومؤهلة لكى تتزوج حالها هو حال اى فتاة فى ذلك الوقت.

انت يابتى اكيد اهبل او بتستهبل لان مفيش عيلة عندها 6 سنين حد عاقل يقول عليها صالحة للنيك لامؤاخذه القرآن بيسميه النيك أح او النيكاح

عمرك سمعت عن عيلة امها ندهت عليها وهلى بتلعب على مراجيح مع اصحابها وتقولها تعالى علشان انتى دلوقتى بقيتى إمرأة بالغة وصالحة للنيك او النيك اح او النيكاح لان النبى عاوز ينيكك؟ اظنك ماسمعتهاش غير فى كتب الحديث الشريف ومش هتلاقى حد ناك عيلة فى السن ده الا فى السنة المطهرة او محاضر البوليس وفى ملفات قضايا المجرمين بتوع الاغتصاب

وبعدين انت اكيد مش بس اهبل انت اكيد مجرم بتاع عيال. ازاى تقول ان رسول الله لو ماناكش عيلة فى سن احفاده كانت احاديثه ضاعت؟ ايه الفلسفة الوسخة دى يا اهبل؟

حكمة دى ولا فتوى لنيكاح الصغار؟ يا ولاد الوسخة دانتو مخكم لاسع

Anonymous said...

nakneef هل لك في كلمة سواء نتناقش فيها بخصوص مدونتك و نجعلها حواراً حراً يستند إلى أدلة علمية

الجرجونات التلاته said...

السيدة عائشة رضي الله عنها عندما تزوجت النبي (في ليلة البناء) كان عمرها 9 سنوات وكانت بالغة..
امراة مكتملة النمو وصالحة للزواج.

اما عندما كانت في عمر 6 سنوات كتب كتابه عليها فقط..

للملاحظة...السيدة عايشة كانت مخطوبة قبل زواجها من النبي برجل يهودي..ثم تم فسخ الخطبة بسبب كره اليهودي للمسلمين


يعني كانت مخطوبة قبل ما تتجوز ودي كانت عادة العرب في الوقت ده انهم يزوجوا بناتهم وهم صغيرين الموضوع مفيهوش اغتصاب اطفال يعني ولا تصرفات شاذة.

ولو تفتكروا في مصر كانت البنت بتتجوز وهي صغيرة جدا..
ممكن 12 او 13 سنة

الجرجونات التلاته said...

واضح يا نكنيف انك ما قبلتش نشر اجابتي مع اني كنت ملتزمة بالادب في الكلام...لكن يظر اني علشان جاوبت على اسئلتك انت رفضت انك تنشرها.

طب ليه؟؟؟مش المفروض برده لما حد يعرف معلومة مايبخلش بيها على حد؟؟
انا جاوبت اجابتين.
انت مسحت واحدة ونشرت الرسالة التانية؟؟لييييييييه؟

بطل حركاتك دي يا نكنيف انا كنت مستنية اسمع رايك في اجابتي ولازم تعرف ان الهجوم خير وسيلة للدفاع مش الهرب
انت استسهلت ولغيت اجابتي عليك...وده يعتبر جبن منك.
وياريت تشغل عقلك وتقرا اكتر

هانى said...

قوليلى يا الجرجونات التلاته
لو جالك واحد بتاع عيال فى سن النبى وطلب ينكح اختك او بنتك اللى عندها 6او 9 سنين هتوافقى تخليه ينكحها عملا بسنة النبى؟ وهتزفيها كده وتجيبلها عروسه حلاوة تمسكها فى ايدها وهى فى الكوشة؟

نكنيف انت بتكلم ناس مش بس متخلفين دول اكيد مرضى نفسيين

سامح مندور said...

الهابلة اللى اسمها الجرجونات الثلاثة انتى اكيد يا عبيطة وهابلة يا ساذجة وغبية
ازاى تقولى ان عائشة وهى عمرها 9 سنوات وكانت بالغة وامراة مكتملة النمو وصالحة للزواج؟؟؟؟؟ هو الحيض جالك وانت عندك كام سنة؟ وبيجى للبنات وهما عندهم كام سنة؟؟؟؟؟؟ يا متخلفة انتى اكيد دكر مش بنت

اللبوة الواطية الشرموطة ومش عاوز اقول الساقطة هى بس اللى ممكن تقول ان عيلة عندها 9 سنين بالغة وصالحة للنيكاح واكيد بتقول كده علشان تشغلها فى بيت دعارة علشان اولاد الوسخة العرب بتوع العيال ينيكوهم

انتى فاتحة بيتكم للدعارة وامك مشغلاكى ريسة تسرحى العيال من سن 9 سنين يتناكو ولا ايه؟؟؟؟

يا مجرمين يا ولاد الوسخة انتو اللى زيكم مكانة السجن والفضيحة فى الجرايد

نكنييف الحنون said...

الجرجونات التلاته

انا مررت تعليقين كان ممكن تقولى محتواهم فى تعليق واحد! على اى حال ارسلى ردودك مرة ثانية من فضلك

باختصار وردا على تعليقك الاول، تفنيدك لاخطاء محمد غير منطقيه، بمعنى ان انتشار ظاهرة نكاح الاطفال الصغار عند العرب ليست سبب ليمارسها محمد. لا يوجد عاقل يمكنه انكار انها عادة سيئة وتحرم فيها الطفلة فى هذا السن من الحياة كطفلة ويلقى على عاتقها مسئوليات والتزامات تحتاج لامرأة ناضجة عقلا ونفسيا للتعامل معها وليس طفلة ما زالت فى مرحلة النمو الجسدى والنفسى

حرمان طفلة من طفولتها وتزويجها لرجل فى عمر جدها خطأ جسيم بكل المقاييس وله اضرار نفسية جسيمة وتوابع اجتماعية سيئة وكان من المنطقى إذا كان محمد نبى ومنزه عن الركض وراء الشهوات الجنسية الغير سوية ان يكون مثلا يحتذى به ويحرم زواج الاطفال الصغار، لا ان ينغمس هو فى الشهوات الجنسية ويعاشر طفلة اصغر سنا من اصغر بناته! الدفاع الاعمى عن الدين وعن اخطاء الدين والبحث والترويج لاعذار واهية لا تفيد ولا يمكن ان يقبلها عاقل

محمد بشر ليس اكثر، بل اقل من اى بشر متحضر، وسيرته واحاديثه تؤكد انه كان رجل همجى وشهوانى وانه كان يعانى من الشيزوفرانيا، واهم اعراض الشيزوفرانيا هى ضعف الترابط المنطقى للتفكير الذى يؤثر على السلوك والأحاسيس، بسبب الضلالات التى تنتاب الشخص وما يصاحبها من تهيؤات وأوهام يتهيأ له أنها تحدثه أو توحى إليه أو تأمره، أو تهيئ له القيام بأفعال غير منطقية

الجرجونات التلاته said...

انا اجاباتي كانت غير منطقية؟؟؟
طيب ليه ما نشرتهاش وحاورتني فيها بدل ما تمسحها وخلاص.
اجابتي هي راي المفروض كنت تناقشني فيه.
وللاسف انا كنت كاتبة كلام كتير مش هقدر اكتبه كله لكن هكتب بإختصار شديد

انا جاوبت على الاسئلة اللي انت كاتبها في المقال واعتقد انك قريتها وخلاص على كدة..المهم تفكر فيها كويس.
وانت ما ذكرتش اي سبب يخلي اجابتي غير منطقية بالعكس انا شايفة انها منطقية جدا.

اما اقول ان الجن افسدوا في الارض وربنا سبحانه وتعالى امر الملائكة انها تنحيهم الي الكهوف وتصعد بإبليس الى السماء لانه كان عابد طائع في ذلك الوقت..

وعندما قال الله للملائكة انه جاعل في الارض خليفة..قالوا اتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء.كان بسبب ان الملائكة لاعلم لها الا ما علمها الله.وهي رات تجربة مسبقة لوجود الجن على سطح الارض...ورات الفساد وسفك الدماء.

اذن الملائكة رات تجربة مسبقة وعندما اخبرها الله بانه سيجعل في الارض خليفة تذكرت الجن ومافعلوه في الارض...

فين بقى الغير منطقي؟؟؟

وبالنسبة لابليس..لماذا وجه اليه الامر على انه ملك بالرغم من انه من الجن؟؟

ده بسبب دوام اقامته مع الملائكة اصبح اي امر يوجه الى الملائكة يوجه الى ابليس كذلك.

حتى عندما قال له الله سبحانه وتعالى مامنعك ان تسجد إذ امرتك..
ماقالش يا رب انت لم تامرني..لانه عارف ان الامر وجه له فعلا.
لكن قال انا خير منه خلقتني من نار وخلقته من طين.

اما بالنسبة للسيدة عائشة وزواجها من النبي (ص) فده كان رد مش ليك ده رد على شخص تاني((بدون اسم))

المهم:
السيدة عائشة سبق وقلت انها لم تكن طفلة...وعادة ان الفتيات يتزوجن مبكرا يعني ايامها مش جريمة ولا حاجة..
وسبق وقلت ان مصر كان بيحصل فيها كدة.
ليه بتخليني اكرر الكلام تاني..اسئلتك معروفة واجاباتنا معروفة..

وبعدين بدل ما تقعد تتكلم عن حقوق السيدة عائشة وانها كانت مسكينة ومغلوبة على امرها..

مش تشوف هي كانت سعيدة ولا لا؟؟
دي كانت كل شوية تقول للرسول (ص)
كيف حبك لي؟؟
فيقول لها كالعقدة في الحبل.

تروح وترجع بعد شوية وتقول له..كيف حال العقدة؟؟
يقول لها هي على حالها..

وكانت بتفتخر انها الوحيدة مابين زوجاته البكر..وعمرها ما اشتكت من انها تزوجت صغيرة.
ليه بقى عامل فيها انها مأساة؟؟؟

Alawneh said...

السلام على المؤمنين
كيف الحال يا نكنيف انا حابب اشارك وابدي رأي بالموضوع......
1-السؤال الاول: الملائكه لما سألت الله عن سبب رغبته في جعل للارض خليفه انهم شاهدوا ما فعله من سبق وسكن الارض قبل البشر وقد عاثوا فيها فسادا فكان السؤال مع التوقع ان البشر سيعيثون فسادا هم الاخرون....انت ليه حللت انه روح الله هي الشريره...يا عزيزي دائما للامور وجوه كثيره فلا تفكر بطريقه واحده وتحاول توحي للناس انه هي الجواب.
2-ابليس كان عبد صالح وكان تقي وكان شديد التقرب الى الله فرقاه الله لمنزله الملائكه وهذا سبب اعتبار ابليس من الملائكه في الايه الاولى اما في الثانيه جات عشان تفهم الناس انه ابليس صحيح لشدت عبده كان يعتبر من الملائكه لكنه كان من الجان!
انت بتفكر بطريقه حلوه بس الطريقه دي محصوره بنقطه وحده وهي انه الاسلام خطأ طيب ليش ماتحاول تفكر بنفس الطريقه بس مع اعتبار نه الاسلام صح
يعني بدل ماتعتبر انه روح الله فيها شر اعتبر انه بما انه الكمال لله وحده فا أكيد انه الي راح يكون خليفه في الارض حيغلط زي الي قبله ولحب الملائكه للخير كانت تتطمن على سلامه الارض....دي وجهت نظر اخرى للامر فقط ممكن حد يفكرها.

كامو said...

الصديق المستنير عقلا و فكرا ...نكنييف

أولا بحييك على تنضيف و تطهير العقول من خزعبلات محمد

و من أمراضه النفسية و من سادية هذا الدين

كثيرا ما تسألت عن قيمة وجود الشيطان حسب المسلسل القرآنى فلم أجد له إجابة سوى أن رب محمد هذا يحب مشاهد الناس ف عذاب و تعب دائمين

فهو إما سادى أو معقد نفسيا و فى كل الأحوال ليس هو الخالق العظيم لهذ الكون
بشكرك أوى مرة تانية

و كان عندى رجاء لو مفيش عندك مانع أنا بصدد مشروع كتاب إلكترونى على دار نشر بلجيكية أنا شريك فيها و يهمنى إنى أنشر مقالاتك دى فى أجزاء من الكتاب
و لو مش وافقت أو الفكرة مش عجبتك بردو لك منى كل التقدير و الإحترام

اتمنى أسمع عنك كل خير

صديقك

كامو

ahmed .......... said...

عبادة الأصنام في المحاريب قبل قيام الساعة

حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ وَضَّاحٍ قالَ: أنا أقولُ: لا تَقُومُ السَّاعَةُ حتى تُعْبَدَ الأَصْنَامُ في المَحَارِيْبِ.


--------------------------------------------------------------------------------


وصدق أبو عبد الله محمد بن وضاح، يقول: وأنا أقول: لا تقوم الساعة حتى تعبد الأصنام في المحاريب. وصدق، الآن كثير من مساجد المسلمين تجد الأضرحة والقبور في المحاريب، ضريح وقبر صنم يعتبر وثنا، يعبد من دون الله ويطاف به ويذبح له، وأيضا لو تجده في المحراب في محراب المسجد، صدق أبو عبد الله -سبحان الله العظيم- إلي أعطاهم هذا النور الذي يعرفون به حتى نور يمشون به كما في الآيات، أعطاهم يعني من سنن الله يعرفون ماذا سيصير، نعم.
عبادة الأوثان قبل قيام الساعة

أبو بدر عن عبدِ الملك (يعني أخبرنا هذه سيقول في آخر حدثني ابن وضاح يعني أخبرنا أبو بدر يقول ابن وضاح، نعم. ) أبو بدر عن عبدِ الملك بنِ سعيدٍ قالَ: قالَ حذيفةُ رضي الله عنه: لا تقومُ السَّاعَةُ حتى تُنْصَبَ فيها الأوثان وتُعبد. يعني في المحاريب. حَدّثَنِيه ابنُ وَضَّاحٍ.


--------------------------------------------------------------------------------


نعم وهذا حق، هذا حق، ستكون أصنام وأوثان وأضرحة وقبور في محاريب الصلاة. ن
وانت يا تكيف من بدأ فى نشر هذه الفتنه وان ما تفعله انما من علامات الساعه الكبرى فانتظر العذاب القريب أو.....عد الى رشدك مسلم لله الواحد القهار فالوقت لم يفت بعد . وسبحان الله العظيم والصلاه والسلام على رسول الله
ارجو نشرالرساله ليستفيد منها المؤمنون الصابرين على الفتن ولتقوى ايمانهم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نكنييف الحنون said...

شكرا يا سيد كامو على تعليقك
ويمكنك نشر اى مقال بشرط ذكر المصدر وبدون تعديل او حذف

تحياتى

Anonymous said...

مرحبا استاذ نكيف حتى مش مرحبا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
(كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان (سبحان الله وبحمده ** سبحان الله العظيم)
اخوي انا بدعوك انك ترجع لدينك ولله احسنلك من الكلام الفاضي ولله زي ما بدك بس انا بنصحك ويا ريت ضيفني على ايميلي لاني بدي احكي معا
o-v2@hotmail.com
ov2@hotmail.co.uk
الله هم اني بلغت فشهط

Anonymous said...

يا سيد نكيف

عندي بضعه اسئله ؟؟؟

اولا : انت عايز تثبت ايه بكل اللي بتعمله ضد الاسلام والله ومحمد ؟

ثانيا : ماشاءلله عليك عندك كثير من التساؤلات والثغور اللي اكتشفتها في دين الاسلام ؟

ثالثا : انت ايه ديانتك دلوقت ... ولا ماعندك ديانة ؟؟

رابعا : لايوجد دليل لك قاطع ان
القران ليس كلام الله اذن هو كلام من ؟؟
انت كانك تعرض مشكلتك طب لو فقدنا الايامان بالله نؤمن بمن ...هل نعيش في ضياع نعيش في حياة يحكمها قانون البشر .. وكل واحد يتصرف بمبادئه من دون اي مرجع كالقران نرجع اليه ؟؟

خامسا : لو كان جوابك ايجابيا هذا معناة لا وجود للزواج لا وجود للطلاق لا وجود لكل هذا .

اذا مالفرق بيننا والحيوانات؟؟


اتمنى يا سيد نكيف قبل ان تعرض المشكله تبحث عن الحل ؟

لانك تتكلم عن العقلانيه وهي غير موجوده فيك اسمح لي ولكن هذه هي الصراحه ؟؟


ااتمنى ان تجاوب على اسئلتي


تحياتي

Anonymous said...

نكيف


اولا : ما ذا تريد ان تتوصل اليه من كلامك؟