Wednesday, October 11, 2006


حريم حمام
رسول الاسلام



زوجاته

خديجة بنت خويلد
عائشة بنت أبى بكر الصديق
حفصة بنت عمر بن الخطاب
أم سلمة
أم حبيبة بنت أبى سفيان
سودة بنت زمعة
زينب بنت جحش
زينب بنت خزيمة الهلالية
ميمونة بنت الحارث
جويرية بنت الحارث
صفية بنت حيى



زوجات لم يدخل بهن

أم شريك الأنصارية
خوله بنت الهذيل
عمرة بنت يزيد الكلابية
اسماء بنت الصلت
اسماء بنت كعب
أسماء بنت النعمان
فاطمة بنت الضحاك بن سفيان
أميمة بنت شراحيل
أم حرام
سلمى بنت نجدة
سبا بنت سفيان
سنا بنت أسماء بن الصلت
الشاة بنت رفاعة
شراف بنت خليفة الكلابية
الشنباء بنت عمرو الغفارية
العالية بنت ظبيان
عمرة بنت معاوية الكندية
عمرة بنت يزيد بن عبيد بن رواس
عمرة بنت يزيد الغفارية
غزية
فاطمة بنت الضحاك بن سفيان الكلابية
قتيلة بنت قيس الكندية
ليلى بنت الخطيم
ليلى بنت حكيم الأنصارية الأوسية
مليكة بنت كعب الكنانية
هند بنت يزيد البرصاء



نساء خطبهن وتمتع بهن

جمرة بنت الحارث بن عوف
جمرة بنت الحارث بن أبى حارثة المزنية
حبيبة بنت سهل
خولة بنت حكيم
سودة القرشية
صفية بنت بشامة
ضباعة بنت عامر بن قرط
نعامة
أم شريك بنت جابر الغفارية
أم شريك الأنصارية
أم شريك الدوسية
أم شريك القرشية العامرية
أم هانئ فاختة بنت أبى طالب بن عبد المطلب
أمامة بنت حمزة بن عبد المطلب
عزة بنت أبى سفيان

جوارى محمد

سأكتفى بأشهر الجوارى
مارية القبطية
ريحانة بنت زيد بن عمرو
* * *

قال تعال نخلى الحب تعال تعال فى كتابه اللذيذ: ـ

وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ كُوْسِهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَهَا خَالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا! صدق الله القواد الدميم

25 comments:

Anonymous said...

فعلا الاديان دى شرور من صنع الانسان ووهم وخرافات مخلقتش للانسانية غير كل جهل وتعصب وارهاب وحروب وكراهية اتمنى تمحى كل الاديان ويسود الحب والمحبة بين البشر بدون تمييز طائفى او دينى

جواز عتريس من فؤاده باطل said...

بمناسبة تعدد الزوجات فى الاسلام انا عندى سؤال يا ريت الاقيله اجابه عندك يا نكنييف
ايه السر ان البنت حتى لو المحجبة او المنقبة ما بترضاش ان جوزها يتجوز عليها بسهولة وبتعارض مع ان ده من صلب وصميم الشرع وسنه عن النبى وشرعه ربنا

Anonymous said...

ان مثل امثالكم لا يؤذون الله ورسولة بشئ ويوم القيامة لكم النار وبئس المصير ولكم فى الدنيا خزى وفى الاخرة عذاب عظيم وما ربك بغافل عما يعمل الظالمون انما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الابصار مهطعين مقنعى رؤوسهم لا يمتد اليهم طرفهم وافئدتهم هواء وحسبنا الله ونعم الوكيل

نكنييف الحنون said...

الاخ/الاخت المجهول صاحب اول تعليق
يا ريت ان امكن تقولنا كونت رأيك ازاى؟ أو تقولنا ازاى امكنك تتغلب على معتقداتك المكتسبة على اعتبار انك كنت تابع لاى دين؟

منى said...

اللى تقبل ان جوزها يتجوز عليها تبقى واحدة معندهاش كرامة ولا عزة نفس
والراجل اللى يبوص لواحدة غير مراته يبقى راجل عرص ومعندهوش مانع مراته تبوص لغيره ومحدش يقولى ده شرع وقرع
انا مش فاهمة ازاى واحد يتجوز اربعة! هو ايه جواز قطط وكلاب؟
انا واثقة ان اللى بتقبل على نفسها وضع زى ده تبقى يا محتاجة جوز الجزمة اللى متجوزاه يا عندها مشكلة فى دماغها
الطبيعى ان البنت تتجوز واحد والراجل يتجوز واحده مش يعملى فيها نبى وسلطان مملوكى بتاع حريم جتهم القرف على تراثهم المقرف وعيونهم الزايغة تقولش يعنى مكفيين واحدة لما هبتجوزو عليها
جتهم القرف على سحنتهم اللى عاملة زى سحنة القرود

نكنييف الحنون said...

الى: جواز عتريس من فؤاده باطل

مش هتكلم عن الشرع لكن عن اللى من صلب وصميم الفطرة وهى شيئين
الاول استمرار عملية التكاثر
الثانى اننا بشر والمفترض فينا تنظيم علاقة الرجل بالمرأة بطريقة فيها احترام واهتمام ومراعاة لمشاعر كل طرف
وشيئ طبيعى وبديهى ان كل طرف يشعر بالامان ويبذل جهده لتأمين وحماية الانسان اللى اختاره شريك لحياته، وده مش ممكن يتم بطريقة سليمة اذا كان للمرأة اكثر من شريك فى بيتها وحياتها ومشاعرها
وشيئ طبيعى ان اى بنت عاقلة ترفض ان حد يشاركها فى شريك حياتها

العرب وثقافتهم وتراثهم حالة مرضية متوارثة ابا عن جد والدين الاسلامى اباح العلاقات الشاذة زى نكاح الاطفال والدعارة اللى بيسموها جواز المتعة، ده غير ما ملكت ايمانكم اللى هما الجوارى اللى من غير عدد ومحمد ضرب ابشع مثال فى تعدد الزوجات بدون حتى ما يحترم اللى قاله فى دينه لمجرد انه نبى وليس عليه حرج

فى اعتقادى ان البنت المسلمة المحجبة او المنقبة اللى بترفض شرع محمد هى فى الواقع بترفض شيئ غير سوى وضد الفطرة اللى اتولدنا بيها وبتحثنا على حماية نفسنا وتنظيم حياتنا بطريقة تضمن استمرارها

واخيرا بضم صوتى لصوتك ان جواز محمد من عائشة شيئ مقرف وباطل وان البيدوفيليا شيئ مرفوض لانها جريمة واهانة لا تغتفر فى حق اى طفلة او طفل

Anonymous said...

الى نكنييف واضح اوى كرهك للاسلام بصورة خاصة وليس للديانات جميعها وده واضح من مهاجمتك للاسلام والنبى محمد لكن ليه مش بتطرق للمسيحية وعدم ثباتها فى كتب الانجيل المتعددة واختلافهم فى اساس عقيدتهم وهى طبيعة المسيح نفسه والااهوت والثالوث والعذراء وتمجيدهم ليها وعبادتهم لصورها وتماثيلها هى المسيح تشبه بالوثنية والجهل ولا كتب الانجيل المختلفة التى لم تتفق الا على اختلافها عن بعضها وتاريخ كنايس روما الفاضح من مذابح وحروق وفضائح جنسية مخلة بجميع الكنايس فى مختلف العالم وموضوع زواج الواحده بس فى المسيحية كان له اضرار اكبر من اضرار تعدد الزوجات فى الاسلام فهناك 40000 قضيه ترفع ضد الكنايس بمصر لان اصحابها لم يحصلوا على الطللاق من الكنائس منذ سنين طويلة وتعرف النتيجة ايه كل انسان منعته الكننيسة من حقه الطبيعى فى حياة جديدة مع شخص اخر لجا للحياة بمعرفته يعنى لجا للاشرع علشان الشرع متعسف وجبار بقراراته هى دى قونين الانجيل يعنى لو عايز تناقش الجواز والطلاق ناقشه بطريقة محايدة وشوف قضايا طلاق المسيحيين واضرارها المهلكة علشان الاخلاص الابدى المبالغ فيه ال مالوش تصنبف غير انه نحريف وخيالات من مسيحيين من الاف السنين نسوا طبيعة البشر وحقهم ان يحيوا الحياة بعد الفشل لان اى انسان ممكن يفشل رجاء منك تنشر رسالتى وتدرس فعلا الاديان الاخرى بحياد وعدم تعصب

الجرجونات التلاته said...

ربنا ينتقم منكوا يا قليلين الادب.
الله قادر عليكوا يا اوباش

نكنييف الحنون said...

Anonymous الى
اللى بتقول/بيقول واضح اوى كرهك للاسلام بصورة خاصة وليس للديانات جميعها

مدونتى بتكلم فيها عن تجربتى كمسلم سابق وبنفث فيها عن غضبى من المجتمع المسلم اللى زرع بداخلى معتقدات وخرافات عشت سنين معتقد انها حقيقة رغم شكى ورفضى لبعضها لكونها اكاذيب ما تحتملش النقاش والجدل زى الدعاء وعذاب القبر مثلا

ماكدبش عليك/عليكى كتير اتمنيت اكون مخطئ وان الدين حقيقة لكن بمرور الوقت ونتيجة للبحث المضنى ادركت ان مشكلتى لا تختلف عن مشكلة اى مسلم تانى لاننا بدون قصد بنخلط بين الخالق الحقيقى اللى بكن له كل اجلال وتقدير وبين البتاع اللى كنت بصلى له وبدعوا له زى اى مسلم

الحقيقة ان مفيش وجه للمقارنة بين الله أو اللة زى ما بيسمى فى الاديان السماوية وبين خالق الكون الحقيقى وانا سبق واوضحت فى تعليق سابق سبب اعتقادى بوجود خالق ومبدع للكون فامشهعيد كلامى تانى، ممكن ترجعله ان شئت

مشكلة الوصول لحقيقة المدعو الله أو اللة ان الامر محتاج معرفة تاريخية عميقة بتاريخ الاديان بداية من الديانات البدائية والهتها التى كانت تبجل المرأة وتعتبرها أم الحياة مرورا بعهد الطواطم، حتى ظهور ديانات اجدادنا الفراعنة ثم ديانات عبدة القمر التى استقت منها كل الاديان دون استثناء اسم الاله الذى يعبده الصابئى والحنيفى واليهودى والمسيحى والمسلم
دراسة تاريخ الاديان واللغات القديمة مهم جدا فى البحث والمقارنة
وده بيحتاج لقراءة تفسيرات كثيرة لأحداث التاريخ زى التفسير المادي للتاريخ والتفسير المعياري للتاريخ لفلاسفة زى فيلسوف ألمانيا اشبلنجر والمؤرخ الانجليزى توينبى، بالاضافة للتفسير الديني للأئمة المعترف بيهم زى ابن كثير والقرطبى فى الاسلام مثلا ولا مانع من قراءة التفسير السيكولوجى للشخصيات التاريخية للأستاذ العقاد كذلك التفسير البلاغى أو الأدبى لتاريخ الاسلام لعميد الادب طه حسين، وكذلك التفسير الوثائقي للتاريخ لمفكرين امثال الدكتور سيد القمنى وغيره ولا ننسى التفسير الأخلاقى للتاريخ

انا شخصيا معنديش مانع تكتب/تكتبى اى موضوع يفضح خرافات وسلبيات الاديان وانا مش بس هنشره كتعليق لكن كموضوع للنقاش طالما فى امانة فى العرض

كلمة اخيرة وسبق انى قولتها قبل كده انا كراهيتى لجميع الاديان وللاسلام ولنبى الاسلام واله الاسلام مش عداء شخصى لمجرد العداء لكن لان الاديان كلها كدب ونفاق، ومحمد كداب ومنافق ومزور واخلاقه وضيعه والقرآن كتاب من تأليفه هو وورقة ابن نوفل وساعد فيه عمر ابن الخطاب وشعراء الجاهلية والدين كله مصدره اديان تانيه زى اليهودية والمسيحية وشعراء الجاهلية

الإسلام لم يبتكر نظام التعدد
الإسلام لم يبتكر الصلاة
الإسلام لم يبتكر الصيام
الإسلام لم يبتكر مناسك الحج أو الحج والكعبة
الإسلام لم يبتكر الحجر الاسود
الإسلام لم يبتكر لفظ الجلالة الله
الإسلام لم يبتكر الزكاة او الجزية
الإسلام لم يبتكر اى شيء على الاطلاق

الجرجونات التلاته said...

طيب من كلامك ده واضح انك والحمد لله معترف بان هناك اله خالق للكون و بما انه خالق الكون يبقى هو احق ان يعبد...صح؟

الاله اللي انت مؤمن بيه...هو مين؟
ببساطة شديدة وبتفكير منطقي وعلمي بحت.

ربنا سبحانه وتعالى خلقنا وخلق الكون كله.
احنا بقى كنا هنعرف منين ان ربنا هو اللي خلقنا؟؟
هتقوللي بالعقل.
هقولك معاك حق...عقل الانسان وفطرته بتعرفه ان هناك اله خالق ومبدع للكون.
لكن مايقدرش يحدد اعرفه ازاي؟ اعبده ازاي؟
اؤدي دوري في الحياة ازاي؟
ربنا خلقنا لهدف معين ازاي نعرف الهدف ده منغير ما ربنا يدلل على نفسه او يرسل انبياء؟

يا نكنيف..
ربنا رحمن رحيم.
وعلشان هو رحمن رحيم ارسل الانبياء.
كان ممكن يقول انا خلقت وخلاص واللي عايز يؤمن يؤمن واللي مش عايز يبقى في النار منغير ما يرسل انبياء ولا حاجة.
لكن ربنا يوم القيامة بيقول((ولا يظلمون نقيرا))
و مفيش ظلم يوم القيامة.
يعني لو واحد غبي ومش بيفهم ان فيه اله خلق الكون ده..يبقى مالوش حجة.لان ربنا ارسل الانبياء.

انت ليه بقى معترض على الانبياء و الرسل؟
هل المنهج الديني مش عاجبك ولا فكرة ارسال الانبياء نفسها؟

سؤال كمان.

لو الله مش هو خالق الكون..امال هو مين؟
وهل في اله تاني قال انا اله الا الله؟؟
يعني الله سبحانه وتعالى دلل على نفسه بإرساله للانبياء والرسل.
تعرف انت واحد طلع وقال انا الاله الحقيقي اللي خلقت؟
طبعا ما تقولش فرعون ولا النمرود لانهم ماتوا.
انا اقصد اي حد ارسل رسول او عمل اي خوارق او معجزات.

ولا انت مستنى المسيخ الدجال علشان تؤمن بيه؟

انا عايزاك تجاوب على اسئلتي وتفكر في الكلام اللي قلته.
وبعدين نبقى نتناقش لو ده متا يضايقكش.



الجرجونة الصغيرة:
لوليتا

نكنييف الحنون said...

لوليتا
سبق ورديت على تساؤلاتك، اقرى ردودى وانتى تفهمى انى لا مستنى الميسخ الدجال
ولا عودة النبى محمد بتاع العيال
ولا مؤمن بثقافة بتوع البعير والبغال

وبعدين انتى اكيد عمرك اكبر من 10 سنين يعنى خلى ازاى نعرف هدف ربنا من غير ما ربنا يدلل على نفسه او يرسل انبياء للاطفال اللى اقل من 10 سنين اللى اهاليهم بتروضهم علشان يسمعوا الكلام بدون ما يتعبوا نفسهم فى التفكير

وقبل ما تتكلمى عن الغباء والذكاء وترددى كلام شوية عرب اوباش فكرى فى اللى خلقك بعقلك مش بعقلهم المتخلف وطريقة تفكيرهم الساذجة المضحكة، لانك اكيد اذكى من اى عربى حمار بما فيهم الامى الجاهل العلامة والمفكر العربى محمد بن آمنة راعى الغنم اللى عقله ما يفرقش عن الغنم

عايزة تعرفى قد ايه النبى محمد كان جاهل وغبى وحمار ودجال زى باقى بنى جنسه العرب البهائم تعالى على نفسك واقرى فتح البارى بشرح صحيح البخارى وتأكدى انك مش هتندمى لحظة بالعكس هتقضى وقت رائع فى التسلية والمتعة والضحك على عبط العرب وغباء محمد وجهله

على فكرة البخارى ده من الائمة المسلمين مش واحد ملحد ولايهودى يعنى الهبالة اللى هتقريها فى صحيح البخارى هبالة اسلامية عربية مقدسة ومعترف بصحتها فى كل المجمعات الاسلامية

حسام من اسكندرية said...

انا يا عم نكنيف سمعت كلامك ودعبست فى فى البخارى وقريت حاجة جميلة اوى اوى بجد بجد اعجاز علمى لو النبى كان عايش كان اكيد خد عليها جايزة نوبل فى الطب
انا مش بهزر دى بجد بجد اكتشاف رائع انا شخصيا ناوى اجربه لما اتجوز

الاعجاز العلمى بتاع النبى مفاده ان علماء علم الجينات اولاد وسخة كدابين وما بيفهموش حاجة لحد النهاردة
لان علاقة الشبة بين الولد أو البنت المولودة وامها وابوها سببها مين اللى جاب لبنه الاول وهما بينيكو بعض
اه والله بجد ده كلام النبى

يعنى لو انا عايز ابنى يبقى شبهى يبقى لازم وانا بنيك امه اجيبهم فى كوسها الاول لان حسب كلام النبى لو هى اللى جابتهم الاول يبقى الولا هيكون شبه امه
شفت العلم النبوى حسمها ازاى! اظن من النهاردة سهل اوى اى حد يظبط موضوع الشبة وكوس ام علم الوراثة

بزمتك دى ما يستحقش عليها جايزة هوبل؟ بالهاء مش النون هاهاهاهاهههههههه
على فكرة الكلام الاهبل ده على رأى نكنيف انا قريته فى كتاب فتح الباري بشرح صحيح البخاري عن الحديث رقم 3082 ده بجد بجد كتاب ابن متناكه كله هجايص تموت من الضك متشكرين يا عم عالمعلومة ولو فى كتب تانية قوووول خلينا نفهم دينا
بس انا برضو عندى سؤال ليه الشيوخ ولاد الوسخة ما بيقولوش الاحاديث دى فى برامج التليفزيون علشان الناس تستفيد من علم النبى بتاعنا؟ ولا ده مش شيئ يستحق يا جدعان؟ الل عايز ابنه يبقى شبهه يقول لمراته بوصى بقا المرة دى انا عايز الواد شبهى يعنى انا اللى هجيبهم فى كوسك الاول اتفقنا يا حبى؟ بس فى مشكله العيال اللى بتطلع مش شبه حد دى يبقى من ايه؟ وحياتك لو فى حديث بيحل المشكلة دى قولى عليه ولو فى حديث بيتكلم عن ازاى المولود بيكون بنت او ولد ادينى فكرة لانى ناوى اقدم دراسة الماجيستير فى موضوع الشبه ده لانه بجد بجد موضوع ابن وسخة هيهد علم الولااثة رأسا على عقب
هاهاهاهاهاههههه

نكنييف الحنون said...

قريب يا حسام هكتب موضوع عن الاعجازات العلمية فى القرآن والسنة ووقتها هتلاقى اجابه على اسئلتك لكن انصحك تستمر فى القراءة وتتحفنا بأى شيئ يلفت نظرك

احنا فى انتظار المزيد من تعليقاتك

Anonymous said...

انا مصرية مسلمة عندى سؤال محيرنى
انا راجعت الحديث الذى ذكرته عن عائشة التى اوضحت فيه ان النببى صلى اللة عليه وسلم كان يجامعها وهى حائض وللاسف تأكدت من صحة الحديث وسؤالى هو لماذا لم يمتنع الرسول عن الجماع مع السيدة عائشة ويجامع اى من زوجاته الاخرين؟

نكنييف الحنون said...

يا ريت اللى بيعلق يستعمل اسم وهمى حتى! بدل ما انادى كل واحد بالمجهول! المهم، الاخت المصرية المجهولة سؤالك بديهى وذكى جدا لكن انا معنديش رد غير انه احتمال كان بتجيله الحالة فى اوقات متأخرة من الليل او مكسل يروح ينكح واحدة تانية، معلوماتى بتقول انه كان غاوى عائشة لانها كانت عيلة صغيره. محمد مات وسابها عندها 17 سنه. بس العجيب ان تصرفات محمد بتخالف كلامه او كلام اللة او كلامهم فى القرآن، عندك مثلا اية فى سورة البقرة بتقول: وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ الله
لكن زى ما انتى اكيد عارفة ان محمد خص نفسه فى القرآن بأحكام ممنوعه على عامة المسلمين خصوصا فيما يخص النكاح

فى حديث اخر عن محمد بيقول فيه (أصبر عن الطعام والشراب ولا أصبر عنهن) وهناك حديث اخر ربما فيه اجابة اسلامية شافيه لسؤالك، الحديث بيقول: عن أبي سعيد عن النبي صلعم قال: إن الرجل إذا نظر إلى امرأته ونظرت إليه نظر الله إليهما نظرة رحمة فإذا أخذ بكفها تساقطت ذنوبهما من خلال أصابعهما. ولكى ان تتخيلى... اذا أخذ الرجل بكف زوجته تساقطت عنها الذنوب! فما بالك لو أخذ برجليها؟

Anonymous said...

واضح أوي ان نكنيف هو نفسه حسام من الأسكندرية, نفس الأسلوب بالظبط ونفس طريقة الكلام, يا ريت يا نكنييف بلاش تستخف بعقول الناس اللي بتقرألك, بلاش الحركات ده

Anonymous said...

يمهل ولا يهمل
اختى المسلمة استعيذى بالله من تفسيرات اعداء الاسلام قال الله تعالى فى كتابه العزيز
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ

نكنييف الحنون said...

ايوه بالظبط كده ما تسأليش وما تفكريش، اكتفى بتلميع عقلك من وقت للتانى وشيليه فى وسط الجزم وخلى الشيخ احه يفكر بدالك

المجهولة اللى بتقرا التعليقات بس وبتقول انى بستخف بعقلها، حاولى تفيدى او تستفيدى او اختفى من هنا

Anonymous said...

حسبنا الله ونعم الوكيل,يا اخواني واخواتي انت مشكلتكم مشكله جهل مش اكتر,لو فيه حاجه ملخبتاك اسئل اهل العلم مش واحد اسمه-نكنييف الحنون - مثلا قضيه ستنا عائشه ,البنات في جنوب السعوديه واليمن وصعيد مصر و السودان بيبلغوا بدري جدا,والغاية بس 100 سنه فاتو كان متوسط سن الجواز فالاماكن ده 9 الي 13 سنه و ممكن ببساطه تسئلوا اي حد من سكان الدول ده جدته اتجوزت عندها كام سنه ,و لو عايزين تعرفوا راي واحد قراء كل شيء فعرف ان الاسلام حق,اقراء ل د. مصطفي محمود.واخر حاجه لو كلام-نكنييف الحنون - طلع صح يبقي مفيش ضرر لان مفيش لا حنه ولا نار ولا عذاب قبر يعني لا البيصدق خد جوايز ولا المابيصدقش اتعاقب,بس لو كلا خاتم انبياء الله طلع صح...
على فكره ألله حق والانبياء حق و محمد صلي الله عليه و سلم حق والجنه حق والنار حق
و اخيرا يا نكنييف الحنون من الادب انك ما تشتمشي معتقدات ناس تانيه حتي لو كنت ضدهم ,خليك موضوعي!!و
خاف من الي خلقك
امضاء اخ خايف علي اخوته

نكنييف الحنون said...

الى: اخ خايف علي اخوته

فلسفتك ظريفة جدا، يعنى لو كنت انت اتولدت بتعبد النار او الحمار، من الافضل تعبدهم احسن يكونوا الهه ولو ما طلعوش الهه تبقى ماخسرتش حاجة غير انك ضيعت عمرك بتعبد شيئ مايستاهلش بدل ما تضيعه فى التفكير والانتاج والابداع والتمتع بالحياة! ده كلام؟

وبعدين الانسة كانت بتسأل عن مضاجعة محمد لعائشة وهى حائض رغم انه نهى المسلمين عن مجرد انهم يقربوهم كأن البنت اللى عليها الحيض نجسه او عليها عفريت او عليها فيروس معدى! شاطر بس تقولى زمان كان بنات العرب بيبلغوا من سن 9 سنين، فى الحقيقة محمد منع مجرد التقرب من البنت الحائض لان العرب زمان ودلوقت معفنين خصوصا زمان ماكانوش لقيين يشربوا يعنى انسى انهم كانوا بيستحموا وينضفوا نفسهم وكانت ريحة العفانة من الراجل والست مش محتاجة وصف ومع ذلك حرم نكاح الحائض على الجميع وحلله لنفسه لانه حيوان ومهووس جنسيا ومن الاخر كان بتاع عيال علشان كده كان غاوى عائشة عن اى واحدة تانية من زوجاته وجواريه

Anonymous said...

اللى اختشوا ماتو وافهم المعنى يامفتح انت ليه مفلفل ومولع من نبى الاسلام نفسى اعرف السبب

Anonymous said...

السلام عليكم يا تنكييف أتمنى أن تكون على خير
دعت دراسة علمية أخيرة حول الزواج المبكر أعدتها الدكتورة إقبال الأمير السمالوطي الحكومة المصرية إلى وضع استراتيجية لمواجهة ظاهرة لزواج المبكر في المجتمع المصري، مشيرة إلى أن الزواج المبكر من الظواهر الاجتماعية التي تنتشر في مصر خاصة في المناطق الشعبية والريفية.
واستندت الدراسة إلى إحصاءات رسمية تشير إلى أن نسبة 18.2% من الفتيات في الفترة من 1980 وحتى 1984 تزوجن في سن مبكرة في حين بلغت النسبة 40.3% في الفترة من 1960 وحتى 1964 وقالت إن نسبة الزواج المبكر في الحضر تصل إلى 9.5% في حين تمثل في الريف 26.3% وتصل النسبة في الوجه القبلي إلى 28.9% بينما تصل 16.9% في الوجه البحري
وقالت الدراسة أن هذا الزواج يعتبر سمة من سمات المجتمعات الريفية إذ أن %36 من إجمالي عدد الزوجات في الأسر لريفية تزوجن في سن أقل من 16 سنة في حين تبلغ نسبة الإناث اللاتي تزوجن دون السن القانونية في الحضر 9.1%، وترجع الباحثة تزايد النسبة في الريف إلى رغبة الريفيين في الإكثار من الأولاد وقصر الفاصل الزمني بين الآباء والأبناء والخوف على الشرف والعرض ودعم لروابط الأسرية ورغبة الأباء في تزويج أولادهم مبكرا لإثبات الرجولة وتأكيد لسيطرة.وقالت الدراسة أيضا إن العوامل الدينية تعد من أهم العوامل في شيوع الزواج المبكر في البلاد لعربية لإسلامية
هذا و نحن في عصر العولمة و الحداثة نجد إختلاف في معدل سن الزواج من منطقة إلى أخرى فما بالنا بعصر أخر بعيد عنا بأكثر من ١٠٠٠ سنة فكل ما يقال على لرسول "ص" ناتج عن تحليل صطحيا
أطلق المؤرخون الأوربيون لأقلامهم العنان في موضوع زواج الرسول عليه الصلاة والسلام من عائشة فقالوا إن هذا الزواج انتهاك لحركة الطفولة واستجابة للوحشية الجنسية وعبث واضح من رجل كبير بطفلة صغيرة لا تعرف شيئا من مأرب الرجال فذكر ابن الأثير في كتابه (الكامل) أن عائشة يوم زواجها كانت بنت ست سنين (ج2ص209) ثم قال : رسول الله بنى بعائشة في المدينة وهي إبنة تسع سنين ومات عنها وهي ابنة ثمان عشرة سنة( المرجع السابق ج2ص210)
والقصة بهذا العرض تفتح أبواب النقد وتثير الشبهات عند من يتصيدون مواطن الطعن في رسول الله وينتهزون الفرص للحط من قدره بما يكتبون ويتحدثون
إن مجرد ذكر زواج رجل _ أي رجل_ بطفلة في سن ست سنوات يثير عاصفة السخط والاشمئزاز من هذا الرجل
لكن إذا ترك أمر السن هذا من غير ذكر وصار الأمر للعرف والعادات وتقدير مقتضيات البيئة فمن السهل أن توجد المبررات التي لا تثير لوما ولا تفتح باب الشكوك والشبهات ومن التجني في الأحكام أن يوزن الحدث منفصلا عن زمانه ومكانه وظروف بيئته والآن صار لزاما على كل باحث أو قارئ في موضوع زواج النبي عليه الصلاة والسلام من السيدة عائشة أن يعرف الأمور الآتية:
_أولا: أن كتب السيرة التي قدرت للسيدة عائشة تلك السن الصغيرة عند زواج النبي بها روت – بجانب هذا التقدير – أمرا أجمع الرواة على وقوعه وهو أن السيدة عائشة كانت مخطوبة قبل خطبتها من رسول الله إلى رجل آخر هو (( جبير بن المطعم بن عدي ))الذي ضل على دين قومه إلى السنة العاشرة للهجرة 0
هنا نسأل فمتى خطبها (( المطعم بن عدي )) لابنه جبير ؟
ليس معقولا أن يكون خطبها وأبو بكر مسلم وآل بيه مسلمون لأن مصاهرة غير المسلمون تمنعها الخصومة الشديدة والصراع العنيف وهذا يدل عليه سيدتنا أم حبيبة رملة بنت أبي سفيان عندما افترقت عن زوجها (( عبيدالله بن جحش)) أخو عبدالله بن جحش عندما ارتد عن الإسلام وأعتنق المسيحية بالحبشة في الهجرة الأولى فالمحتم إذن أن تكون هذه الخطبة قبل بعثة الرسول أي قبل ثلاثة عشر عاما قضاها الرسول في مكة فإذا بنى بها الرسول في العام الثاني للهجرة تكون سنها إذ ذاك قد جاوزت الرابعة عشرة أي خمسة عشر وهذا على فرض أن المطعم بن عدي خطبها لابنه في يوم مولدها ( وكان أبو بكر مشرك وقتها لأن بالدليل لايزوج المسلم المشرك)
ثانيا: أن خولة بنت حكيم (زوج عثمان بن مظعون ) التي كانت تحمل هم الرسول وتديم التفكير في شأنه بعد وفاة السيدة خديجة حين ذهبت إلى النبي لتخرجه من شجوه وأحزانه وتقول له : أفلا تزوجت يا رسول الله لتسلو بعض حزنك وتؤنس وحدتك بعد خديجة ؟ وسألها رسول الله : من تريدين ياخولة ؟ قالت سودة بنت زمعة أو عائشة بنت أبي بكر (من كتاب أمهات المؤمنين وأخوات الشهداء-السكاكيني ص 40)
والآن يستطيع القارئ أن يفهم أن خولة حين قدمت عائشة مع سودة لرسول الله كانت تعتقد أن كلتيهما تصلح للزواج الرسول وتسد الفراغ الذي كان به بعد موت السيدة خديجة وكانت عائشة بكرا وسودة ثيب متقدمة في السن فبمجرد العرض على رسول الله بهذه الصورة عرض امرأتين إحداهما متقدمة في السن وكانت تحت رجل آخر والثانية بكرا مجرد هذا العرض يدل على أن خولة بنت حكيم نفسها تشعر بأن كلتيهما صالحة تماما لأن تكون زوجة ومعنى ذلك أن عائشة كانت في نمائها ونضوجها واضحة المعالم (الأنثويه)
في نظر خولة على الأقل وهي العارفة بمآرب الرجال في النساء
ثالثا: كذالك نجد السيدة (أم رومان) والدة عائشة كان اغتباطها شديدا عندما فسخت خطبة عائشة من جبير كما طارت من الفرحة لما علمت أن الرسول قبل زواجها وقالت لأبي بكر (( هذه ابنتك عائشة قد أذهب الله من طريقها جبيرا واهل جبير فأدفعها لرسول الله تلق الخير والبركة) ( كتاب الطبري ج3 ص16- 168 وأمهات المؤمنين السكاكيني ص 39
إن الأم حين تطلب لفتاتها الزواج تكون أعرف الناس بعلامات النضج في ابنتها وتدرك ثورة الأنوثة فيها وهذا إنهم هم آل أبو بكرهم من عرضوا عائشة على الرسول (ص) وهذا دليل على أن عائشة امرأة بالغ وليست طفلة في سن التاسعة والعاشرة طفلة في عقلها او تفكيرها ولكن آل أبو بكر يعلمون إنها امرأة كاملة الأنوثة تحن إلى الرجل وتتمنى لو يقدر لها الزواج
رابعا : وقد روى الطبري أن أبا بكر رضي الله عنه حين علم بخطبة الرسول لعائشة أراد أن يخرج نفسه من العدة التي تواعد فيها مع المطعم بن عدي على زواج عائشة من ابنه جبير فذهب إلى منزل المطعم فلم يجد سوى زوجته أم جبير فسألها هل لازال المطعم على العدة التي تواعدنا عليها ؟ فقالت أم جبير ( ابنتكم تصبئ ابننا ) أي تخرجه من دينه إلى دينها هي )(الطبري ج3 ص 160_168)
فهل يتصور عقل أن طفلة في سن السادسة تستطيع آن تخرج رجلا يتزوجها من دينه إلى دينها وهي ابنة ستة سنين ؟
خامسا : وفي مواجهة رسول الله أعلن نساؤه استياءهن من خشونة العيش ، و قسوة الحرمان . وفوجىء النبي بهذه الشكوى الجماعية، فوجم وهم بتسريحهن ، أو تخييرهن بين الصبر على تلك المعيشة الخشنة، وبين المفارقة لهذا الزوا ج
ثم اعتزلهن شهرا ، حتى نزلت الاية التي تقرر مصير هؤلاء الزوجات ، وتوحي إليه بالعلاج الحاسم بينه وبين زوجاته . فقال الله تعالى له:" يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا وَإِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا" سورة الاحزاب آية 28 - 29
وهنا بدأ رسول الله بعائشة ، فقال لها : " يا عاثشة، إني أريد أن أعرض عليك أمرا أحب ألا تعجلي فيه حتى تستشيري أبويك ، قالت : وما هو يا رسول الله ؟ فتلا عليها الآية، قالت أفيك يا رسول الله أستشير أبوي ؟ بل أختار الله ورسوله ،والدار الآخرة" تفسير الالوسي ج 31 ص ثم خير نساءه كلهن فأجبن كما أجابت عائشة، وقنعن بما هن فيه من معيشة خشنة كان كثير من نساء المسلمين - يظفرن بما هو أنعم منها أرغد . عبقرية محمد للعقاد ص 196
علام يدل هذا؟



لهذه القصه إشارات واضحة إلى معان كريمة، غفل عنها الذين وصفوه بجموح العاطفة ، وشهوة الغريزة ، وغلبة الجنس .



يا أخي ، أعرني سمعك - .



نساء محمد يتذمرن من شظف العيش ، وقلة النفقة، وهن في عصمة رجل قد ساد قومه ، وبوأه ربه مكان العظمة . فلو شاء لأغدق على نسائه كل أسباب النعمة ، ووسائل الترف ، وأغرقهن في الحرير والذهب - ومع ذلك كله ، عاش معهن في ظل الحرمان من الترف ، راضيا بقسوة العيش ، وخشونته : فأين هي لذاته ونوازع غريزته ؟
أما كان من السهل عليه -لو أراد- أن يعطي لنفسه هواها؟ أن يفرض لنفسه ولأهله من الأنفال والغنائم ما يرضي نساءه ولا يغضب المسلمين ؟
إن الرجل الذي يقهر شهواته في طعامه ، وفي معيشته ، وفي ميله إلى نسائه يستطيع أن يسيطر على كل نزعة تخرجه عن الجد في حيأته أو تجعله أسير لشهوة النفس، أو لجموح العاطفة كما يقولون.
رجل كان يستطيع أن يعيش عيشة الملوك ، ولكنه ، مع هذا، يقنع بمعيشة الفقراء ،ثم يقال فيه إنه رجل غلبته لذات الجنس . عبقرية محمد للعقاد ص 196
رجل تألب عليه نساؤه لأنه لا يعطيهن الزينة التي يتحلين بها لعينيه . ثم يقال : إنه رجل غلبته شهوة الحس وقادته الغريزة؟

هذا الرجل ، وهذا النبي : كان معروفا - من صباه إلى كهولته - أنه لم تحمله صولة الشباب ولا ميعة الصبا على الاستسلام مرة واحدة للذات الحس ، ولم يسمع عنه أنه عكف على اللهو كها يلهو الفتيان من أقرانه في مجالس اللهو التي كانت منتشرة -إذ ذاك - في نواحي مكة ، وفي أوساطها المختلفة . بل إن اللهو البريء لم يتخذ طريقه إلى نفس محمد عليه الصلاة والسلام
المصادر والمراجع التي تناولت الموضوع وهي :
1-صحيح البخاري ج5 ص70
2- صحيح مسلم ج4 ص 141
3_ مسند ابن ماجه ج1 ص 640
4_ مسند النسائي ج6 ص 67
5-السنن الكبرى ج7ص 71
6- مسند أحمد ج 6 ص 118
7- مصنف عبد الرزاق ج6 ص 162
8- الأصابة ج4 ص259
9- أسد الغابة ج7ص 189
10- طبقات ابن سعد ج1 ص 58 -60
11- الاستيعاب ج4 ص 1882
12- سيرة بن هشام ج1 ص 132
13- الأمم والملوك للطبري ج3 ص160
وبمراجعة هذه المصادر والمراجع نجدها قد اختلفت في رواياتها ولم تصدر فيها قول واحدا لذالك لاحظنا الآتي:
1- أن هناك خلافا في سن السيدة عائشة عند خطبتها لرسول الله بين ست سنين وسبع سنين ( راجع مسند أحمد وسنن ابن ماجه والاستيعاب والإصابة)
2- هناك خلاف واضح في التاريخ الذي خطبت فيه لرسول الله هل هو متوفى خديجة ( أي قبل الهجرة بثلاث سنين أو بأربع سنين أو بخمسة سنين ( راجع الاستيعاب وأسد الغابة ومسند أحمد
3- موقف السيدة خولة بنت حكيم وعرضها السيدة عائشة والسيدة سودة بنت زمعة على رسول الله هذا العرض يدل على آن تحل إحداهما محل السيدة خديجة رضي الله عنها ( راجع أسد الغابة )
4- هناك روايات تثبت أن السيدة عائشة كانت مخطوبة لجبير بن المطعم بن عدي فمتى خطبت لجبير ؟ وجير مشرك ولم يدخل الإسلام إلا بعد فتح مكة فهذا يرشح أنها خطبت له قبل البعثة
5- قد لاحظ الباحثون في التاريخ الإسلامي في الصدر الأول أنه لم تكن للمسلمين عناية بتقييد تاريخ معين للحوادث والوقائع التي ذكرت عنهم ولذلك وقع الخلاف في تاريخ كل الأحداث المهمة مثل مولد الرسول وبعثته كما اختلفوا في تاريخ جميع الغزوات
6- ويقول الأستاذ العقاد في كتابه الصديقة بنت الصديق في موضوع اختلاف المؤرخين في تحديد تاريخ الحوادث المهمة يقولوهو اختلاف لا غرابة فيه بين قوم لم يتعودوا تسجيل المواليد إذ قلما نسمع بأنسان _ رجلا كان أم امرأة _ إلا ذكر له تاريخان أو ثلاثة لميلاده أو زواجه يصل إلى أكثر من عشر سنوات) ولما تناول العقاد موضوع زواج السيدة عائشة برسول الله قال ( إنها ولدت في السنة الحادية عشر أو الثانية عشر قبل الهجرة فتكون قد بلغت الرابعة عشر من عمرها أو قاربتها يوم بنى الرسول (ص) بها ثم يعود ويقول ( والأرجح عندنا أن السيدة عائشة كانت لاتقل سنها عند زفافها إلى النبي عليه الصلاة والسلام عن الثانية عشرة ولا تزيد عن الخامسة عشر بكثير )
هذا والخلاصة أن ما ورد عن السيدة عائشة حدث فيه تردد في سنها حين خطبتها لرسول الله بين السادسة والسابعة كما ورد الخلاف أيضا في السنة التي خطبت فيها هل كانت توفيت خديجة وهى السنة العاشرة من البعثة
ونحن نحاول أن نخرج من هذا الخلاف بنتيجة يرضاها العقل ولا تأباها المصادر والمراجع فنقول ما قاله الفقهاء (إن الدليل إذا تطرق إليه الاحتمال سقط به الاستدلال ) والحقيقة يعلمها الله

السلام عليكم و أستسمح على بعض
الأ خطاء النحوية لأنني لا أتوفر على العربية في حاسوبي هدانا الله و إياكم

نكنييف الحنون said...

hidaya اهلا

هل انتى فعلا على قناعة من ان زواج رجل لفتاه فى سن حفيدته شيئ مقبول؟

محمد... من المفترض حسب ادعائه انه نبى مرسل، فهل تعتقدى ان نبى مرسل يصح له ان ينغمس فى علاقة جنسية مع طفلة اصغر سنا من بناته؟

المفروض ان النبى جاء ليصحح الاخطاء والعادات السيئة، لا ان ينغمس هو فيها! أى كانت الاسباب الواهية... لا يوجد مبرر منطقى لعلاقات محمد الجنسية العديدة ودعوته فى القرآن للنساء لمضاجعته دون زواج او احترام لقوانين النكاح التى آتى هو بها! كيف يحلل لنفسه ما حرم على غيره؟

الاعتقاد فى نبوة محمد وتمسك الانسان بعقيدته لا يجيز له الغاء عقله ولا يجب ان يكون سبب لتشويه افكاره وتحليله لاى تصرف غير سوى ارتكبه محمد ابن امنة

العدل هو ان نكون عادلين فى احكامنا على تصرفات الاخريين ولا نلتمس لهم المعذرة على اخطاء ارتكبوها لكونهم مقربين الينا، واذا كان الله كما قال محمد يزيد البلاء والجزاء على الانبياء رغم انتقاءه لهم من بين البشر، فلنكن نحن أكثر عدلا من إله محمد، ونحاكم تصرفاتهم بعدل مطلق دون ان نلتمس لهم الاعذار أو نزيد عليهم الجزاء

خالص تحياتى ومرحب بمداخلاتك

Anonymous said...

لو عندك الشجاعه الكبيره اوى الواضحه دى تقرا رسالتى وتسيبها للناس
اولا احب لقولك باللهجه المصريه العاميه
على اللى انت بتقوله ده
دا قصر ديل يا ازعر
ثانيا واضح اوى ان انت حاقد على الرسول وعلى الاسلام
والاسلام اعطانا القوه التى لا تسمح لنا بالرد على التافهين امثالك
واشمعنا الجنس بس اللى انت قاعد تتكلم فيه
علشان تعرف ان انت نجس من المخ حتى صوابع القدمين
وابقى سلملى على امنحتب التالت والرابع
يا فرعون حتى النخاع
اه كنت هنسى .... الاسلام لو انت سبته بلا رجعه فلانه دين الخير كله وانت 000000
عتابى الاخير للمسلمين اللى بينقشوك
حرام عليكم بتنقشوا ايه
وتحزير لكم دا لا كان مسلم ولا حاجه

AMGAD said...

رساله الى الفرعون الصغير
اولا :هارد عيك باللهجه المصريه العاميه مثل مصرى ينطبق عليك جيدا
دا قصر ديل يا ازعر
ثانيا:واضح قوى حقدك على الاسلام ورسوله
وصدقنى يا ..... دا مالوش اى تاثير على انتشار الاسلام فانت ينتطبق عليك قول الشاعر تنبح الكلاب والقافلة تسير