Sunday, January 14, 2007

إغتصاب محمد


لقد اثبت العلم ان تأثر الانسان بميراثه الجينى لا يقف فقط عند بصمتة الوراثية، ولكن يتخطاها بسبب المؤثرات البيئية (المحولات الفوقوراثية) التى تقوم بتعديل الجينات (إدخال او حذف فى سلسلة الحمض النووى) وربما تمتد الى تغيير فى سلسلة البروتين ايضا. بلغة ابسط ... ان كل ما يتعرض له الفرد فى حياته... ليس فقط من ملوثات بيئية، ولكن ايضا من معاناة نفسية، يتم توريثها الى الابناء والاحفاد





لقد عانى محمد قبل مولده وفى طفولته للعديد من المؤثرات والمصاعب التى تركت اثارا نفسيه سيئة فى نفسه، ليس لكونه ولد يتيما بل لمعاناته من طفولة قاسية فى مجتمع بدائى همجى، يقتل فيه القوى الضعيف، تدفن فيه الرضيعات احياء، ويباع فيه الرجال والنساء والاطفال والالهة جنبا الى جنب فى الاسواق مع البهائم، مجتمع يحج فيه الرجال والنساء عراه حول بيت الاصنام المسمى الكعبة، وتنحر رقاب الاطفال والعبيد والخراف والابل تحت اقدام أصنام من الحجر، مجتمع انتشرت به الدعارة والشذوذ ونكاح الاطفال

فهل تعرض محمد للنيكاح أو الإغتصاب الجنسى فى طفولته؟

لقد اجهض رجلين فوق محمد وهو طفل فى عامه الرابع وطرحاه ارضا بينما كان يلهو مع صبية فى بادية بنى سعد، الامر الذى جعل ابناء حليمة السعدية يفرون تاركين محمد يواجه مصيره، وعندما عاد الصبية الى حليمة لاخبارها ذهبت لنجدة محمد لتجده وحيدا منكسرا، تبدو عليه علامات الاجهاد وكما لو كان قد اصابه مكروه! فهل تعرض محمد لمحاولة اختطاف او اغتصاب؟ لا احد يدرى فمحمد كان صغيرا، ولو لم تقص حليمة هذه الرواية لما علم بها احد... ولكن... يبدو ان محمد قد تعرض بالفعل للإغتصاب فى صباه، فقد جاء فى كتب السيرة النبوية (سبرة ابن هشام ـ الجزء الثانى) فى ذكر إسلام أبو سفيان بن الحارث بن عبد المطلب، وعبد الله بن أبى أمية بن المغيرة، اعترافا ضمنيا من محمد بإغتصابه على يد ابن عمه أبو سفيان بن الحارث... جاء فى سيرة ابن هشام ما يلى: ـ

قال ابن إسحاق : وقد كان أبو سفيان بن الحارث بن عبد المطلب وعبد الله بن أبي أمية بن المغيرة قد لقيا رسول الله صلى الله عليه وسلم أيضا بنيق العقاب فيما بين مكة والمدينة ، فالتمسا الدخول عليه فكلمته أم سلمة فيهما ، فقالت يا رسول الله ابن عمك وابن عمتك وصهرك ، قال لا حاجة لي بهما ، أما ابن عمي (فهتك عرضي) ، وأما ابن عمتي وصهري فهو الذي قال في بمكة ما قال. قال فلما خرج الخبر إليهما بذلك ومع أبي سفيان بني له فقال والله ليأذنن لي أو لآخذن بيدي بني هذا، ثم لنذهبن في الأرض حتى نموت عطشا وجوعا، فلما بلغ ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم رق لهما، ثم أذن لهما، فدخلا عليه فأسلما

لفظ هتك العرض وان كان يستعمل احيانا فى وقتنا الحاضر للتعبير عن الاساءة البالغة الى الشرف ويوحى دائما الى وقوع انتهاك جنسى مباشر او غير مباشر، إلا ان المعنى المؤكد فى معاجم اللغة أنه يعنى الاغتصاب البدنى، والذى يؤكد ان محمد قصد من كلامه الاغتصاب البدنى وليس اللفظى انه عندما تحدث عن ابن عمته وصهره أكد ان الاساءة كانت لفظية ولهذا قال محمد (قال فى بمكة ما قال). ماهى عدد المرات التى تعرض فيها محمد ابن آمنة للإغتصاب؟ لا احد يدرى، فهذه الامور نادرا ما يعلن عنها الشخص الذى يتعرض لها، رغم انتشار نكاح الصبية والفتيات الصغيرات فى المجتمع الجاهلى انذاك واشتهار العرب به الى اليوم، ولكن ما نعلمه ان محمد تأثر كثيرا بما تعرض له من ايذاء، وربما ساهم ما تعرض له محمد من اغتصاب فى صغره فى اختلاق صور لولد مخلدون يٌستغل فيها الصبية الصغار فى الجنة فى ادوار تقترب مما تعرض له هو فى الارض، الطواف على الاخرين لتنفيذ رغباتهم بما فى ذلك الجنس! يا لها من معاناه! لقد عُرف عن محمد حبه الى الانطواء والخلوة، وكثيرا ما كان يختفى عن الانظار لساعات طويلة فى غار حراء، لا احد يعلم ماذا يفعل او ماذا يُفعل به! واستمرت معه هذه العادة لسنوات طويلة، حتى بعد زواجه من خديجة التى تعايشت مع معاناته ورضت بها الى ان عاد اليها ذات ليلة منهكا، خائر القوة، يرتعد ويتصبب عرقا! فما الذى اصاب محمد هذه الليلة اكثر من اى يوم مضى، وكان بداية لمعاناة جديدة دفعت بمحمد الى محاولات عديدة للانتحار؟

للحديث بقية


42 comments:

Anonymous said...

iعلى فكره خبر اكيد الرسام الذى رشم الكاريكتير المسىء لنبى الاسلام مات محروقا ياريت تتاكد من هذا الخبر لانه فى طى الكتمان ولا تعليق

Anonymous said...

ياسلام هو انت حضرتك كنت موجود اثناء هذا الموقف ياريت تقولى مصادرك المعتمدهوفى انتظار ردك بس بدون انشاءوانا متاكد انك لاتملك غير التاليف فقط واتحداك ان ترد على سؤالى زى الاف الاسئله المحرجه لك والتى تتجاهلها مسلم من مصر الاسلاميهوهذا هو الواقع ام هناك واقع اخر!!!!!!!!!!!!

chouebo said...

ولدي الرد الرد على الروايات التي ستستند اليها لاثبات ما تقول
الحق الذى يجب أن يقال.. أن هذه" الرواية التى استندتم إليها ـ يا خصوم الإسلام ـ ليست صحيحة رغم ورودها فى صحيح البخارى ـ رضى الله عنه ـ ؛ لأنه أوردها لا على أنها واقعة صحيحة ، ولكن أوردها تحت عنوان " البلاغات " يعنى أنه بلغه هذا الخبر مجرد بلاغ ، ومعروف أن البلاغات فى مصطلح علماء الحديث: إنما هى مجرد أخبار وليست أحاديث صحيحة السند أو المتن (1).




وقد علق الإمام ابن حجر العسقلانى فى فتح البارى (2) بقوله:
" إن القائل بلغنا كذا هو الزهرى ، وعنه حكى البخارى هذا البلاغ ، وليس هذا البلاغ موصولاً برسول الله صلى الله عليه وسلم ، وقال الكرمانى: وهذا هو الظاهر ".
هذا هو الصواب ، وحاش أن يقدم رسول الله ـ وهو إمام المؤمنين ـ على الانتحار ، أو حتى على مجرد التفكير فيه.
وعلى كلٍ فإن محمداً صلى الله عليه وسلم كان بشراً من البشر ولم يكن ملكاً ولا مدعيًا للألوهية.
والجانب البشرى فيه يعتبر ميزة كان صلى الله عليه وسلم يعتنى بها ، وقد قال القرآن الكريم فى ذلك:(قل سبحان ربى هل كنت إلا بشراً رسولاً) (3).
ومن ثم فإذا أصابه بعض الحزن أو الإحساس بمشاعر ما نسميه - فى علوم عصرنا - بالإحباط أو الضيق فهذا أمر عادى لا غبار عليه ؛ لأنه من أعراض بشريته صلى الله عليه وسلم.
وحين فتر (تأخر) الوحى بعد أن تعلق به الرسول صلى الله عليه وسلم كان يذهب إلى المكان الذى كان ينزل عليه الوحى فيه يستشرف لقاء جبريل ، فهو محبّ للمكان الذى جمع بينه وبين حبيبه بشىء من بعض السكن والطمأنينة ، فماذا فى ذلك أيها الظالمون دائماً لمحمد صلى الله عليه وسلم فى كل ما يأتى وما يدع ؟
وإذا كان أعداء محمد صلى الله عليه وسلم يستندون إلى الآية الكريمة: (فلعلك باخع نفسك على آثارهم إن لم يؤمنوا بهذا الحديث أسفاً) (4).
فالآية لا تشير أبداً إلى معنى الانتحار ، ولكنها تعبير أدبى عن حزن النبى محمد صلى الله عليه وسلم بسبب صدود قومه عن الإسلام ، وإعراضهم عن الإيمان بالقرآن العظيم ؛ فتصور كيف كان اهتمام الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم بدعوة الناس إلى الله ، وحرصه الشديد على إخراج الكافرين من الظلمات إلى النور.
وهذا خاطر طبيعى للنبى الإنسان البشر الذى يعلن القرآن على لسانه صلى الله عليه وسلم اعترافه واعتزازه بأنه بشر فى قوله - رداً على ما طلبه منه بعض المشركين-: (وقالوا لن نؤمن لك حتى تفجر لنا من الأرض ينبوعاً * أو تكون لك جنة من نخيل وعنب فتفجر الأنهار خلالها تفجيراً * أو تسقط السماء كما زعمت علينا كسفاً أوتأتى بالله والملائكة قبيلاً * أو يكون لك بيت من زخرف أو ترقى فى السماء ولن نؤمن لرقيك حتى تنزل علينا كتابا نقرؤه). فكان رده:(سبحان ربى) متعجباً مما طلبوه ومؤكداً أنه بشرٌ لا يملك تنفيذ مطلبهم:(هل كنت إلا بشراً رسولاً) (5).
أما قولهم على محمد صلى الله عليه وسلم أنه ليست له معجزة فهو قول يعبر عن الجهل والحمق جميعاً.
حيث ثبت فى صحيح الأخبار معجزات حسية تمثل معجزة الرسول صلى الله عليه وسلم ، كما جاءت الرسل بالمعجزات من عند ربها ؛ منها نبع الماء من بين أصابعه ، ومنها سماع حنين الجذع أمام الناس يوم الجمعة ، ومنها تكثير الطعام حتى يكفى الجم الغفير ، وله معجزة دائمة هى معجزة الرسالة وهى القرآن الكريم الذى وعد الله بحفظه فَحُفِظَ ، ووعد ببيانه ؛ لذا يظهر بيانه فى كل جيل بما يكتشفه الإنسان ويعرفه"






(1) انظر صحيح البخارى ج9 ص 38 ، طبعة التعاون.
(2) فتح البارى ج12 ص 376.
(3) الإسراء: 93.
(4) الشعراء: 3.
(5) الإسراء: 93.

Anonymous said...

أنت كاتب فى المدونة بتاعتك
مصرى فرعونى من الجلد للنخاع، مسلم سابق وبلا رجعه
وبما ان انا خبير فى الموراد البشرية فبقولك أنت لسه مش متأكد من كلمة بلا رجعة دى

أن اول مرة أجى المدونة الجميلة دى و نفسى أعرف بصراحة يا صاحب هذه المدونة أنت بتؤمن بأيه .. يعنى أيه هى مرجعيتك اللى أنت بثق فيها .. هل أنت ملحد مثلا أو أو .. أصل من اول وهلة خدت الأنطباع أنك لا مسلم و لا مسيحى و لا يهودى و أكييد مش بتعبد صنم .. طيب لو فرضنا أنك ملحد أيه هو تصورك عن حفلة قدومك
الى الحياة ؟ بمعنى أخر بما تفسر وجود المخلوقات اللى حواليك فى كل حتة .. ماتقدعش تقولى العلم و التطور و و أصل الأنواع و الطفرات .. هاه قولى مين خلقك رد على سؤالى زى ما هو .. مين خلقك و رزقك و جابك ليك كمبيوتر و خالك تعرف أزاى تعمل مدونة تشتمه فيها .. أستنى ماتهجمش و سيطر على عقلك قبل ما تهاجمنى
وقولى مين بيفتكرك لما تعيى و مين اللى بيهديك فى الضلمة ميييييييييييين .. يا صديقى العزيز الشتيمة و أساءة الأدب مع الرموز ليست دليل على علم أو تحضر شخص ما وخد بالك العلم اللى أنت بستشهد بيه هو كان أول المدافعين عن الرموز اللى أنت بتسىء ليها أصل معلش مهما كان مستوى ذكائك لا يمكن هيكون زى أينشتين اللى حبس الطاقة فى معادلة على حد قول واحد ملحد سأله أزاى بتؤمن بالله و أنت حبست الطاقة فى معادلة أنا بقى عايزك تبحث و تشوف أينشتين رد عليه و قاله أيه .. أنا مش عارف أيه ده .. حد فى الدنيا يقدر يشتم أبوه اللى رباه .. ما بالك أنت بملك الملوك اللى عملك كل حاجة حلوة فى حياتك و لو كان عملك حاجة وحشة فى حياتك فحتلاقى الحاجة الوحشة دى أما أن أنت السبب الرئيسى فيها أو بتلاقيها بتتحول بعد كده لحاجة حلوة و تقول الحمد لله فعلا أن الحاجة الوحشة دى حصلت .. قولى يا صديقى العزيز و جاوب على الاسئلة دى زى ما هى .. مين اللى خلق السموات و الأرض و نزل من السما مياه تنزل على الأرض و تطلع بساتين حلوة لا و لا أنت نختلف على جمالها هل ده عدل .. قولى مين اللى خلى الأرض مستقرة وممهدة ليك و خلى فيها أنهار تشرب منها و أنت بتشتمه فى المدونة بتاعتك و مين اللى عمل فى الأرض جبال تثبتها و مين اللى عمل بين البحر و النهر حاجز يمنع أختلاط المياه المالحة بالعذبة .. مين قولى .. مين اللى يسمع كلامك و أنت مكروب و مزنوق و يفك عنك السوء و يرزقك بالخير و كمان يديك مدونة تشتمه فيها.. مين اللى بيهديك و أنت فى ضلمة البر أو البحر و يبعتلك الرياح بالرحمة .. مين اللى بعت ليك رسل عشان تشتم فيهم فى المدونة اللى عملها ليك .. مين اللى خلقك و هيعيد خلقك و هيفتح عليك أكتر و أكتر عشان المدونة بتاعتك تكبر و تكبر و تزيد فى شتيمته أكتر و أكتر .. الله يخليك جاوب على الأسئلة زى ما هى من غير هجوم .. أعتبره سؤال و جواب .. ممكن أطلب منك طلب و تقولى اذا كنت هتقدر تعمله أوى لأ .. عايزك تسمى أبنك بأسم الله .. أه سمى أبنك الله و قولى هل توافق أنك تسمى أبنك الله أو لأ .. يعنى تخيل معايا كده أنك عايز تتحدى كل المؤمنين بالله فبتقولهم مفيش حاجة أسمها الله و ده أسم عادى و الدليل على كده أنا هسمى أسم أبنى الله .. هاه أيه رأيك عارف أتحداك لو قدرت تسمى أبنك الله .. عارف ليه أتحداك لأنك هتخاف تسمى أبنك اللى أكييد بتحبه بأسم الله لأنك مع عدم أيمانك بيه الا أنك هتخاف أحسن يموتهولك جزاء جرءتك عليه .. سؤال أخيرهل نقدر أو يقدر العلم بتاعك أو كل علوم الدنيا على خلق ذبابة واحدة .. فقط ذبابة واحدة حاول و لو معرفتش قولى مين اللى يقدر يخلق ذبابة .

عارف أجمل حاجة فى مدونتك انها حسستنى أوى بمعنى صعب علينا كلنا .. عارف أيه هو المعنى .. أحنا مخلوقين ليه؟ .. أحنا مخلوقين لأن الأنسان كائن يستحق الخلق عشان يطلع مكنونه و سره و انت بتطلع فى مدونتك مكنونك و سرك اللى انت و انت فقط هتتحمل نتائجه هنا و هناك .. أوعى تقولى أنك مش عارف يعنى أيه هناك.

Anonymous said...

ده كلام كبير قوي حرام عليك مش ممكن يكون حد نكح النبي وهو صغير مش ممكن يكون حصل كده للنبي!!!!!!! حراااااام

فاضل said...

الراجل قال ان المصادر سيرة ابن هشام الجزء الثاني انتم ما بتفهموش! انا قريت واتأكدت بنفسي ان الكلام ده موجود والراجل كاتبه بالنص من غير ما يزود أو ينقص كلمة واحدة
انتم أمركم غريب قوي وفيها ايه أما يكون النبي منكوح من ابن عمه اهو اولي من الغريب
اصل النبي كان من عائلة بنت شرموطة بيئة واطية
امه رميته زي الكلاب لواحدة غريبة ترضعه وابن عمه ناكه وابن عمته لعن سنسفيل اهله وعمه حاربه وهو كان نسونجي ومش بعيد بتاع عيال بدليل انه ناك بنت قد احفادة يعني الكأس ينضح بما فيه واللي فيه انه كان من عائلة بيئة وناس واطية

Anonymous said...

نفسي افهم انت كسبت ايه من فضح الرسول؟ النبي مات والميت لا تجوز فيه الا الرحمة
اذكروا محاسن موتاكم
وبعدين انت مالك اغتصبوه ولا مغتصبوهوش متخليك في حالك!

chouebo said...

لماذا لاتعرض كل الردود
هل انت جبان

Anonymous said...

بادىء ذى بدء عدم نشرك لكل التعليقات دليل على عدم مصداقية دعواك
عدم نشرك لتعليقى دليل على أن أنا كسبت المناقشة معاك

بص يا صديقى العزيز

أنا أتحداك فى شىء
لو اللى بتزعمه صحيح , حرف القرأن و أجتهد فى تحريف القرأن و لو قدرت أنت و معك من شئت انك تحرف كلام رب العالمين يبقى كلامك صحيح

و حاجة كمان من سوء الأدب أنى أكتب فى التعليق ساعة و ساعتك ما تظهرش التعليق لسبب لا يخفى على الجميع الا وهو أنك لا تُظهر الا التعليقات التى تجد فى نفسك
القدرة على محاورتها و خلق جو للجدل حولها

عموما لو مظهرش التعليق ده يبقى ساعتك مع أحترامى الكامل لك معلول فكريا و غير أمين فى سرد وجهات نظرك

عموما بعيدا عن كل هذا .. جاوب على السؤال هل يستطيع أحد على وجه الأرض تحريف القرأن؟

طبعا الأجابة معروفة .. يستحيل تزوير القرأن

طبعا هتقولى أيه علاقة السؤال بالسياق

المدونة بتاعتك يمكن اختصارها فى كلمة واحدة وهى محاولة فاشلة رقم "مالانهاية" لأنكار وجود الله

وأستحالة تحريف القرأن كافية جدا لأى واحد معلول فكريا أنها تثبت ليه عبث ما يزعم

مش هقولك الشمس و القمر و المعجزات الحسية فى كل مكان لأن هى دى منطقتك الجدلية ثم أنت بتنكر أيه على الأيمان بأله
قولى أيه اللى أستفادته من أنكار وجود أله غير توسيع نطاق الحياة العبثية عندك و عند المؤمنين بعدم وجود اله زيك
ربنا زعلك فى أيه عشان تفترى عليه البهتان العظيم ده .. يا أخى قولى الأى كيو بتاعك كام
فى ناس وصلت ل 175 فى الأى كيو و كان وجود أله من مسلمات حياتها

أنا عايز أعرف أيه اللى خلاك تكره ربنا للحد ده مهو أكييد فى سبب
لو كان واحد من المؤمنين بوجود اله أزاك أوى فى حياتك و ده خلاك تحمل ذنبه على ربه يبقى أنت غير ناضج فكريا

لو أنت كنت مفكر و هداك تفكيرك لكده يبقى معلش أزكى منك ألف مرة و من ثقافات مختلفة وصلوا لنتيجة واحدة وهى أستحالة عدم وجود أله
ولو كنت مفكر برضوه دى حاجة كويسة لأن تفكيرك هيوصلك فى الأخر لربنا , تسمع عن المقولة اللى بتقول أنى لا أخشى على المفكر وأن ضل

لو انت كنت صايع يبحث عن وسيلة للأفساد فى الأرض و أستباحة المحرمات يبقى منطقى أسلوبك ده

لو أنت واحد مدسوس لعمل لفتنة و تشكيك المؤمنين فى أديانهم يبقى برضوه منطقى أسلوبك ده

ماهو أنت لازم تحكى أرهاصات فكرك ده

zifa said...

محمد سواء كان منكوحا او ابن منكوحة فهو اكبر مجرم و كذاب عرفه التاريخ لقد كان يصدق حتى كذبه
مغربي ملحد

Anonymous said...

إلى كل مسلم أو مسيحى يدخل هذه المدونة

لا تهاجموا السيد نكنيف ، هو حر فى رأية وأفكارة ، مش عاجبكم أفكرة ما تقروهاش تانى وكأن لم يكن .
سيد نكنيف أنا أسفة إنى باقول كدة فى مدونتك من غير وجه حق لى .
لكن أنا لى كلمة بسيطة حتى لو مش عاجباك ومش من ضمن معتقداتك لكن أنا عايزة أقولها لو سمحت .


يقول الله عز و جل في حديث قدسي :

ما من يوم تطلع شمسه إلا و تقول السماء : يا رب دعني أسقط كسفآ على ابن آدم إنه طعم خيرك و منع شكرك ، و تقول الأرض : يا رب دعني أبتلع ابن آدم إنه طعم خيرك و منع شكرك ، و يقول البحر : يا رب دعني أغرق ابن آدم إنه طعم خيرك و منع شكرك .
فيقول المولى عزّ و جل : " دعوهم دعوهم لو خلقتموهم لرحمتموهم إنهم عبادي إن تابوا فأنا حبيبهم و إن لم يتوبوا فأنا طبيبهم "

" دعوهم دعوهم لو خلقتموهم لرحمتموهم إنهم عبادي إن تابوا فأنا حبيبهم و إن لم يتوبوا فأنا طبيبهم " .

أنســـــه

ممكن تقول بدلآ من أنسهه ( نور )
أشكرك لسعة صدرك .

Anonymous said...

محمد كان متناك وبتاع عيال وابن ستين كلب كمان ينعل ميتين امه ابن الشرموطة كان قتال قوتلا وارهابي وحرامي وزاني واحكام دين امه كلها بنت دين كلب
اتفوووو علي دين امه ماطرح ماهو متلقح

karim said...

اشكر لك مجهودك في كشف سلبيات الدين

د.كريم خليل

Poussycatmiu said...

السيد نكنييف المحترم

لقد أثارت مقالاتك لدي أسئلة عديدة..و بغض النظر هل أنا متفقة مع رأي سيادتك أو لا ..فانا مؤمنة تماما بمقولة رأيي صواب و قد يحتمل الخطأ..و بالمناسبة هي مقولة للإمام الشافعي. قد قرأت ردا لك يقول أن الدين الوحيد و الرسول الوحيد هو عقلك.. فمن أين لك بهذا العقل؟؟ ممنين حضرتك العقل دا؟؟

نكنييف الحنون said...

chouebo السيد

إذا كان محمد لم يدعى الالوهية فما تفسيرك لقوله: بالمؤمنين رءوف رحيم؟
اما معجزاته مثل نبع الماء من بين أصابعه رغم انه كان بيحك مؤخرته بالحجارة زى الحيوانات، وسماع حنين الجذع أمام الناس يوم الجمعة، وتكثير الطعام حتى يكفى الجم الغفير واسلام الجن خاصته...الخ، فلا تستعجل الامور... سيأتى الحديث عنها قريبا

وبعدين يا أخى انا مش مجبر اعرض كل رد تبعته انت او غيرك علشان اكون شجاع، ثم ايه علاقة الشجاعة بالحد من زحمة الردود التافهة؟ واوعى تفتكر ان كلام العيال بتاع (اتحداك تنشر ردى) بيؤثر فى قرارى بالنشر من عدمه، اللى يتصور كده يبقى ساذج! كنت سايب الردود بدون اى متابعة لكن لقيت ان ناس كتير غاوية سبام وردود ملهاش معنى وبتزحم الدنيا على الفاضى، فى ناس بدل ما تبعت رسالة واحدة تقول فيها كل اللى فى نفسها بطريقة مختصرة تضمن ان الناس تقراها... بتبعت اكثر من رسالة طويلة وعالبا خارجا التوبك، وكانت النتيجة تفعيل الرقابة




zifa

صدقت محمد كان فعلا اكبر مجرم وبلطجى وكذاب عرفه التاريخ




الانسة نور

وانتى واثقة ان السماء والارض والبحر كل يوم الصبح بيكررو الكلام ده والله كل يوم يرد عليهم نفس الرد؟ لا مؤخذه وده مش تهكم على شخصك... الارض وعرفنا من اغانى سيد مكاوى انها بتتكلم عربى لكن معقول بنت مصرية مش عارفة تميز بين المعقول واللامعقول فى كلام واحد راعى غنم جاهل
صحيح كل شيئ مباح فى الحب لكن مش لدرجة ان الواحد يلغى عقله تماما



karim اهلا
أى خناقة



Poussycatmiu المحترمة والرقيقة جدا

جربى تقرى المدونة من الجلدة للجلدة وانتى تعرفى الرد
ولو عندك اسئلة بعد كده انا تحت امرك

Mohammad Ali said...

Hello Nakneef,
argo nashr elrad 3ala " hatk el 3ard" elly zakarto fe el post el akhrani beta3ak
فهتك العرض معناه في اللغة : الغيبة ، وهي ذكر الغير في غيبته بما يكره، والنيل منه بالكلام الشيء، وليس المقصود منه فعل الفاحشة بأي شكل من أشكالها ، فإرادة الفاحشة بهتك العرض ، أي تسمية بعض صور الفاحشة : هتك عرض ، إنما هو اصطلاح جديد استحدثه أهل القانون في بعض البلاد العربية كمصر، ويعنون به التعرض بالمس ونحوه لعورة الغير الجسدية وخاصة العورة المغلظة. وهذا المهنى لم يكن موجودا ولا مستعملا في لغة العرب ، إنما كانت العرب تطلق العرض على عدة معان ليس منها التعرض للجسد بفعل الفاحشة.
جاء في لسان العرب:
( وفي حديث النعمان بن بَشِير عن النبي صلّى اللّه عليه وسلّم : "فمن اتقى الشُّبُهات اسْتَبْرَأَ لِدِينِه وعِرْضِه " أَي احْتاطَ لنفسه ... وفي الحديث: " كلُّ المُسْلِم على المسلِم حَرام دَمُه ومالُه وعِرْضُه" ، قال ابن الأَثير: العِرْضُ : موضع المَدْحِ والذَّمِّ من الإِنسان سواء كان في نَفْسِه أَو سَلَفِه أَو من يلزمه أَمره، وقيل هو جانبه الذي يَصُونُه من نفْسه وحَسَبِه ويُحامي عنه أَن يُنْتَقَصَ ويُثْلَبَ، وقال أَبو العباس: إِذا ذكر عِرْضُ فلان فمعناه أُمُورُه التي يَرْتَفِعُ أَو يَسْقُطُ بذكرها من جهتها بِحَمْدٍ أَو بِذَمّ فيجوز أَن تكون أُموراً يوصف هو بها دون أَسْلافه ويجوز أَن تذكر أَسلافُه لِتَلحَقه النّقِيصة بعيبهم لا خلاف بين أَهل اللغة فيه ) انتهى.

dah ma3ana hatk el3erd fe ellogha el3arabeya we elmaksod fe el7adees elly zakarto

we shokran

نكنييف الحنون said...

Mohammad Ali اهلا اخ

شكرا على المداخلة وفى الواقع ان معنى كلمة هتك العرض في المعجم واضحة وصريحة

هَتْكٌ - [هـ ت ك]. (مص هَتَكَ) "هَتْكُ "هَتْكُ الثَّوْبِ" : شَقُّهُ. "هَتْكُ الْعِرْضِ" : اِغْتِصَابُهُ.

عِرْضٌ - ج: أَعْرَاضٌ. [ع ر ض]. 1."يُحَافِظُ عَلَى عِرْضِهِ " : عَلَى حَسَبِهِ وَنَسَبِهِ، شَرَفِهِ. 2."عِرْضُ الاِنْسَانِ" : بَدَنُهُ، نَفْسُهُ. 3. : سَحَابٌ عَظِيمٌ. 4. : وَادٍ فِيهِ شَجَرٌ وَقُرىً.

وكما سبق ان اوضحت ان محمد عندما تحدث عن إساءة ابن عمته له قال (قال في بمكة ما قال) اى ان الاساءة كانت لفظية ولو كان محمد يقصد شيئ اخر غير الاغتصاب البدنى عندما تحدث عن اساءة ابن عمه فلماذا لم يقول انهما هتكا عرضه؟ حتى لا يترك مجالا للشك والتأويل

عقلاني said...

تحليل منطقي
اذكر حادثة هتك عرض فتيات صغيرات وقعت في اواخر ايام رمضان في اكتوبر من العام الماضي في احد المساجد بحي المطرية بشرق القاهرة حيث تتلقى بعض الفتيات الصغيرات دروسا دينية. ففي ذلك المسجد تعرضت بعض الفتيات إلى عمليات اغتصاب من قبل شاب داخل دورة مياه، وقد اخبرت احدى الفتيات التي تبلغ من العمر(10) سنوات لدى عودتها إلى البيت والدها بأن شخصا اغتصبها داخل دورة المياه، فأخذها واسرع بها لقسم الشرطة وهو غير مصدق، واعدت الشرطة عدة كمائن داخل وخارج المسجد إلى ان شاهدت شابا ملتحي في الثانية والعشرين يدخل الي دورة المياه واختبأ داخلها وظل منتظرا وجاءت فتاة إلى المرحاض وما ان دخلت حتي علا صراخها، فهاجمت الشرطة الدورة وضبطت الشاب وهو يحاول الاعتداء عليها ويكتم صوتها فقبضت عليه.
وفي التحقيق اعترف الشاب الذي ينتمي الى جماعة الاخوان المسلمين انه لجأ لهذه الحيلة لتفريغ طاقاته الجنسية واغتصب بها ثلاث صغيرات كن يتركن درس الدين للذهاب إلى دورة المياه واضاف مدافعا عن نفسه ان الله سمح للنبي (صلعم) ان يمارس الجنس مع المؤمنات دون زواج كما ورد فى سورة الاحزاب، وانه اذا كان في هتك عرض الصغار جريمة لما تزوج النبي صلي الله عليه وسلم من السيدة عائشة رضي الله عنها وارضاها وإذا كان هتك عرض الصغار حرام فلماذا لم يمنع الله حدوثه في المسجد؟ أليس المسجد بيت الله وان الله سميع عليم؟ ومع ذلك لم يمنع الله وقوعه لطفلة في العاشرة من عمرها فما الغريب في ان يتعرض النبي صلي الله عليه وسلم وهو طفل الي الاغتصاب؟

Anonymous said...

كيف تتجرأ يا عدو الله ورسوله علي سب نبينا وديننا يا اخوات القحبة ويا ابناء القردة والخنازير
والله ما من احد ولا حتي الغرب تجرأ علي ديننا مثلما تفعلون
قاتلكم الله والي جهنم وبئس المصير خالدين فيها ابدا

نكنييف الحنون said...

Anonymous يا
يا عربي يا ابن العبيطة يا غبي
انت ما قريتش اعتراف نبيك انه كان مسخره واتهزء من اقرب الناس له؟ ولاد عمه وعمته ده غير عمامه
مش دول من جنس دين اهلك القذر وعرب زيك يا ابن القحبة يا جنس وسخ

مش دى الناس اللي عارفه عنه اللي انت ما تعرفوش يا غبي؟
عايز اكثر من كده ايه؟ اهله وناسه وسبو دينه ودين اهله ومش بعيد ناكوه! جت علينا احنا يا قرد يا معفن يا ابن العبيطة

هو نبيك الوسخ من شوية قال عليكم فى قرآنه يا عرب الكلب: انما الاعراب اشد كفرا ونفاقا، لانكم عارفين بعض اكثر من اى غريب يا سلالة حقيرة
اتفووو عليك وعلى نبيك وعلى دين اهلك وعلى سلالة سحنة دين امك يا عربى يا قذر

maf2ou3a said...

nakneef
i was just gonna drop by and say hi thats all but then i really was provoked by the guys insulting u for the simple reason is that its easier if u are that bad to not reaad u r blog at all but instead they read it and then insult u

what minds !!
sorry for what u have to go through

urs
maf2ou3a

lo2lo2 said...

نكنييف
حلو اوى الشغل دة فى كمان حاجة تانية ياريت تنورنا فيها قريت مرة من زمان اوى ان محمد كان ليه صاحب اعتقد ان اسمه دحية الكلبى وكان بيقول للناس اللى عايز يعرف شكل جبريل ينظر الى دحية الكلبى هذا. والله كان نبى صاحب مزاج نسوان ورجالة واطفال والله ما بتفرج معاه

Utrechty said...

Dear Nakneef,

Well done man!
Keep up the good job.
Again, I got another video clip 4 u
http://www.youtube.com/watch?v=maHSOB2RFm4

Here also another site that you may find interesting.
www.faithfreedom.org/comics

Cheers,

Utrechty

نكنييف الحنون said...

Maf2ou3a اهلا

اشكرك على مداخلتك وعلى شعورك
واسف لاني احيانا بضطر انزل لمستوى التعليقات الزبالة خصوصا لما يكون التعليق من عرب

تحياتى ومتحرمش من مداخلاتك

نكنييف الحنون said...

lo2lo2 اهلا

فعلا كلامك مظبوط 100% وكان اسمه دحية بن خليفة الكلبى، وكان له مكانة خاصة جدا جدا جدا عند محمد لدرجة ان محمد كان مانع منعا باتا ان اى حد يدخل عليه، اى كان الحد ده، طالما دحية الكلبى موجود معاه! إيه السر فى المنع ده؟

في الواقع كان فى سببين، السبب الاول ان دحية كان له علاقة انتيم جدا بمحمد لكن بصراحة من قراءاتى ملقتش شيئ يؤكد انهم كانوا عشاق وكان بينهم علاقة جنسية، برغم ان السيرة النبوية تشير الى تعدى العلاقة حدود الصداقة البريئة بين رجلين

ففي كتاب بحور الانوار، مجلد 28 صفحة 90 ورد على لسان حذيفة: وإنى أقبلت يوما لبعض أمورى إلى رسول الله صلى الله عليه وآله مهجرا رجاء أن ألقاه خاليا، فلما صرت بالباب، فاذا أنا بالشملة قد سدلت على الباب، فرفعتها وهممت بالدخول، وكذلك كنا نصنع، فاذا أنا بدحية قاعد عند رسول الله والنبى نائم ورأسه في حجر دحية فلما رأيته انصرفت فلقيني علي بن أبي طالب عليه السلام في بعض الطريق فقال: يا ابن اليمان من أين أقبلت؟ قلت من عند رسول الله صلى الله عليه وآله، قال: و ماذا صنعت عنده؟ قلت أردت الدخول عليه في كذا وكذا فذكرت الامر الذي جئت له فلم يتهيأ لي ذلك، قال: ولم؟ قلت: كان عنده دحية الكلبى، وسألت عليا عليه السلام معونتي على رسول الله صلى الله عليه وآله في ذلك، قال: فارجع معي فرجعت معه

واضح ان محمد كان حاطط راسه بين رجلين دحية لاسباب انا لا اعلمها! لافتقاد محمد لحنان الام؟ جايز! كان دحية بيفليه؟ كلنا عارفين ان محمد كان مقمل فبرضو جايز! خلصوا سيكوسيكو وفى حالة استرخاء؟ برضوا جايز لان مفيش راجل بيحط راسة في حجر راجل إلا إذا... فبرضو جايز! بصراحة انا معنديش اى فكرة غير ان محمد كان معجب جدا بجمال دحية لدرجة انه كان بيطلق عليه شبيه جبريل وفعلا زى ما تكرمتى وقولتى انه كان بيقول للناس اللى عايز يعرف شكل جبريل ينظر الى دحية

لكن.. لكن.. لكن.. كان في سبب ثانى لمنع الناس من الدخول عليهم واسمحيلى احتفظ به مؤقتا لان احتمال أتكلم عنه فى التدوينة الجاية

اتمنى اكون جاوبت على طلبك واشكرك على مداخلاك يا لؤلؤ

Anonymous said...

Hello Nakneef

Have you heard of faithfreedom.org.

Have a look of their forum there, it will help you a lot in your intellectual battle!

All_Brains

Meat Loaf said...

أرجو أن يساعدك هذا البحث في دراستك لشخصية محمد...


هل كان إكثار النبي من الزوجات، يرجع إلى إصابتة بالعُنَّةِ أو العجز الجنسي
====================================
الذي قاله البعض أيضا، هو شيء غريب وعجيب حقا، ولأول مرة أكتشف هذا الأمر وهو: إنهم يقولون أن إكثار النبي من الزوجات، يرجع إلى إصابتة بالعُنَّةِ أو العجز الجنسي بعد موت خديجة؟

دعنا نستعرض وجهة نظرهم هذه:



أولا: مفهوم العُنَّة:

تعرف أيضا بالعُنانة. وهي العجز الجنسي عن الجماع، لعدم الانتصاب، أو سرعة القذف.


ثانيا أسبابها:

1ـ من أسباب العنة أو العجز الجنسي هو عيب في تكوين: الأعضاء الخارجية أو الداخلية بضمورها أو لانعدامها. أو نقص إفرازات الغدد الصماء.

2ـ وأيضا من أسباب العجز الجنسي العوامل الاكتسابية: مثل: الأمراض العصبية، وأمراض الكلى، والسكر، والإفراط في الجماع، والإجهاد في الأعمال الفكرية، والصدمات النفسية، والاضطرابات العاطفية. ومن أكثر أنواع العنة شيوعا، العنة أو العجز الجنسي النفسي.



ثالثا: لماذا يُشَك في النبي أنه ربما كان مصابا بالعنة بعد خديجة؟ لأسباب عديدة منها:

(1) يشك في إصابته بالعجز الجنسي لأنه لم ينجب نسلا إلا من خديجة رغم كثرة نسائه؟ هذا ما كتبت عنه بنت الشاطئ في كتابها (نساء النبي ص 219) قائلة: [لقد تزوج المصطفي صلعم، منذ ماتت السيدة خديجة، عشر زوجات، منهن الشابة الفتية، والمرأة الناضجة، ومنهن من كانت ذات ولد. ولكن أرحامهن جميعا أمسكت فما تجود بولد واحد للنبي الذي تخطف الموت أبناءه من خديجة، فلم يدع له سوى ابنة وحيدة هي السيدة فاطمة الزهراء.]

وتقول أيضا بنت الشاطئ في (ص221): [وأمهات المؤمنين وفيهن بنت أبي بكر، وبنت عمر، وبنت زاد الركب، وحفيدة أبي طالب، محرومات لا يلدن]



(2) سبب آخر لشك البعض في إصابة النبي بالعجز الجنسي: هو أنه عندما ولدت مارية القبطية إبراهيم شك النبي في نسبته إليه [ربما لأنه متأكد من أنه لا ينجب!] وقد شهد [البزار] عن أنس رضي الله عنه قال: "لما وُلِد إبراهيم ابن النبي صلعم من مارية جاريته، وقع في نفس النبي صلعم منه شئ، حتى أتاه جبريل فقال: السلام عليك يا أبا إبراهيم"

(طبقات ابن سعد) (أخرجه البزار كما في كشف الأستار جزء2 ص 189. وقال الهيثمي رواه البزار وفيه ابن لهيعة، وحديثه حسن، وبقية رجاله، رجال الصحيح. كما أخرجه ابن السني في عمل اليوم والليلة (ص 410) وابن سعد في الطبقات جزء 8 ص 214)

وتقول بنت الشاطئ (ص222ـ234) [حمل ـ النبي محمد ابنه إبراهيم ـ يوما بين ذراعيه لترى ما في الصغير من ملامح أبيه (ربما ليتأكد منها لأنه يقدر رؤيتها الثاقبة) ... فقالت: ما أرى بينك وبينه شبها!!!] وكانت الطامة الكبرى. فتذكر بنت الشاطئ ما أشيع عن ماريا القبطية بهذا الخصوص مما يؤكد شك النبي، وصدق كلام عائشة فتقول في كتابها (ص 223و224): [ ـ انطلقت ـ شائعة ... من أهل المدينة، واتهموها ... بالعبد "مابور" الذي جاء معها من مصر في هدية المقوقس، وكان يأوي إليها لخدمتها ويأتيها بالحطب والماء، فقال الناس: عِلْجٌ يدخل على عِلْجَة [أي حمار يدخل على حمارة]

وقد وصل الأمر إلى ما ذكرته بنت الشاطئ في ص 224 وتقول: في حديث أنس رضي الله عنه، أن رجلا كان يتهم بأم ولد رسول الله صلعم فقال لعليِّ: اذهب فاضرب عنقه ...] (رواه ثابت البناني عن أنس، وأخرجه مسلم في صحيحه)

+++

س (5): على ضوء هذا الكلام كيف يعللون إمعان النبي في الإكثار من الزوجات؟

الإجابة: يفسر أصحاب هذا الرأي بأن الامعان في الإكثار من الزوجات كان لتغطية هذا النقص الجنسي، إذ يريد أن يوهم الناس بأنه فحل الرجال؟؟ ويدللون ذلك بالآتي:

(1) خشيته من جرأة عائشة التي تفردت بهذه الصفة عن جميع زوجاته، فكان يخشى منها أن تفضح الأمر، لذلك كان يراضيها بأية وسيلة.

(2) شكه في عائشة أن تكون قد فعلت شيئا مع صفوان السلمي في ما يعرف بمحنة الإفك.

(3) تحريمه لقاء نسائه مع أي أحد، وفرضه عليهن الحجاب (سورة الأحزاب).

(4) تحريمه زواج أرامله من بعده حتى يظل السر مخفيا (سورة الأحزاب)

Poussycatmiu said...

سيد نكنييف

انا فضلت افكر كتييير اوي في اللي حضرتك بتقولو و لاقيت جوايا سؤال؟؟
هوة ليه الفراعنة عملوا ليهم اديان؟؟ و آلهة زي رع و آمون ؟؟

و يعني ايه ان حضرتك تكون فرعوني ؟؟ هل دا بالنسبة للملة يعني انت بتعبد حاجات كتير غير عقلك ؟؟ مش حضرتك قلت ان حضرتك مصري..يبقي دا جنسيتك..امال ايه فرعوني دي؟؟

نكنييف الحنون said...

Utrechty

Thank you for your post and for all the interesting video links
Not too late to wish you a Happy New Year.
keep in touch




All_Brains

Welcome back, and thanks to you... now I can say yes I heard of it, I will go through when I have time.
Thanks again




Meat loaf
شكرا على مساهمتك
على فكرة اسمك فكرنى بممثل ومغنى رائع اسمه
Michael Lee Aday
اشتهر بنفس اليوزر بتاعك
تحياتى




Poussycatmiu

أسئلتك خارج التوبك وبعيد عن موضوعه جدا ومع ذلك اجاوبك عليها بإختصار
انا مصرى ابا عن جد، والمصرى منحدر من سلالة اجداده الفراعنة بسماتهم الشكلية وبصماتهم الجينية التى تميزهم عن غيرهم شكلا وتكوينا
المصريين ليسوا عرب ولم يكونوا يوما عرب ولن يكونوا عرب

جنسيتى هى إنتمائى، وإنتمائى هو هوينى وانا هويتى مصرية وانتمائى لوطنى، لمصر لتاريخها ومستقبلها، للارض التى ولدت بها ونلت شرف الدفاع عن ارضها
فرعونى تعنى ان مصريتى تجرى فى دمى وتشكل فكرى وكيانى

لو كنتى مصرية وقرأتى تاريح اجدادك لعلمتى ان اجداننا الفراعنة لم يصنعوا ألهة يعبدوها ويأكلونها اذا جاعوا كما فعل العرب
الفراعنة قدسوا العديد من المخلوقات
والتقديس لا يعنى العبادة بل التبجيل والتعظيم، فكما قدسوا الخنفثة قدسوا الشمس تكريما لدورهم فى الحياة، ولو كان لديك الحد الادنى من العلم بلغة اجدادك الفراعنة التى هى أصل ومصدر ما يسمى اليوم باللغة العربية لادركتى معنى امون رع، ونطقها الصحيح آمين رع، اما معناها هو (إله الحكمة الذى لا تراه العيون) واذا كانت الشمس هى الرمز فليس لشيئ اكثر من كونها اصل ومصدر الحياة، ولقد ترك اجدادنا العظماء من الشواهد العلمية ما يؤكد علمهم المتقدم جدا بالفلك مما ينفى عنهم عبادة الشمس

اقرئى عن تاريخ اجدادك وتأملى ابداعاتهم فى المتاحف والمعابد لتدركى مدى الكارثة التى حلت علينا من فكر الغرب ودين العرب وثقافة السادة والعبيد والارهاب الفكرى

واسألى نفسك: من الذى ابدع فى العلوم والادب والفن فى منطقة الشرق الاوسط برغم الحروب التى استنذفت قوت واقتصاد وقدرات مصر؟ الاجابة هى: المصريين، من الذى ابدع ونال اشرف المناصب والمواقع العلمية فى العالم من ابناء منطقة الشرق الاوسط فى العصر الحديث؟ الاجابة مرة اخرى: المصريين

النتائج ليست محض صدفة... ولكنها جينات اجدادنا الفراعنة

Meat Loaf said...

Michael Lee Aday "Meat Loaf" is one of my favourite artists along with rock-opera band Savatage..
I am glad you share the same interest and i dedicate this song to you as a former muslim "Objects in rear view mirror may appear closer than they are" ;-)

Anonymous said...

دحية الكلبي كان مرافق النبي؟؟
ياولاد الايه دانتم حسابكم عسير
عسير فواكه

Poussycatmiu said...

MR Nakneef

I'm awfully sorry my questions weren't so related to the topic..but your articles have raised alot of questions in my head,,and as i believe, You Sir said that You would answer my questions gladly...

once more i apologise,,

regards,

نكنييف الحنون said...

Poussycatmiu انسه

ماكنش فى داعى للاعتذار، انا فعلا رحبت بتساؤلاتك وبكرر الترحيب، واتمنى تكون اسئلتك فى صلب الموضوع قدر الامكان

تحياتى

Anonymous said...

عزيزتى بوسى كات ميو او ناكنيييف الحانون...شكرا على زيارتك لمدونتى ...انا فى الحقيقه اول مره اعرف انك من المنيل ده احنا طلعنا جيران كمان...عموما قريبا معلوماتك بياناتك بعنوانك قريبا حتكون منشوره على النت
مع تحياتى ...بوسى كات ميو ناكنييف الحنون

نكنييف الحنون said...

Anonymous

اسمعنى كويس ياد يا عبيط يا غبى
ولا اقول يا د.كوسكوسى علشان تعرف انك حمار! فاهمنى؟
الهبالة والعباطة والتخلف بتاعك وبتاع دين اهلك شوفلك جامع تروح تشوخها فيه، لانك ماتفرقش عن نبيك محمد الكلب الواطى اى شيئ، بالعكس نفس فكره الواطى واسلوبه الهمجى انت بتتبعه
ويا ريت فرق الـ 1400 عمل منك تابع اذكى منه بالعكس لا تزيد ولا تقل غباء عن نبيك الحمار

مرة تعمل منى مسيحى ومرات تبعت رسايل وسخة زى دين امك ودلوقت فاكرنى واحده من المنيل! انت اكيد عقل دين امك متركب مكانه جزمة قديمة

الارهاب يا روح امك ياكل مع البهايم اللى من صنفك الوسخ وانا مررت تعليقك الغبى علشان تعرف قد ايه انت اهبل وعبيط ومش انا بس اللى بضحك على غبائك، اكيد الانسه هى كمان هتسخسخ على روحها من هبالتك يا اهطل

صحيح البهايم فى نعيم

maf2ou3a said...

donot bother nakneef of those scums

خالد said...

اضم صوتي لصوت مفقوعة واقولك سيبك من الحمار ابو خمار علي عقله
باين عليه عبيط
مستني التدوينة الجاية

wala'a said...

am not gonna attack u
but if u were a muslim and left islam

u r not just a big loser

but u ll join hell isA

u don't fear allah it's ur problem

u r one of whom
"استحوذ عليهم الشيطان فأنساهم ذكر الله"

see how weak u r?

so laugh and mock as u like

" فليضحكوا قليلا و ليبكوا كثيرا لو كانوا يفقهون "

prophet Muhamed who u r insulting was defending u WHEN U WERE BELONGING TO HIS OMMA

prophet Muhamed who u r insulting is the same one who will asks allah to forgive u yawm al keyama IF U RETURN TO ISLAM

أأمل ان تستغفر الله قبل أن يزورك عزرائيل و تكون دائما أبدا في الدرك الأسفل بجهنم

كم أشتاق إلى رؤية الكافرين و قد اسودت جلودهم و تبدل بجلودا أخرى ليتذوقوا العذاب الأبدي

و لكنني أأمل ان تعود إلى رشدك

و يا ريت المسئولين عن الموقع يحذفوا البتاعة دي عشان مش كل واحد جاهل يدخل يشتم في رسولنا الحبيب على مزاجه

و أنبه المسئولين لو سبتم البتاعة دي كدة فأنتم تحاسبـــــــــــون

LA_Ayman said...

Big deal ya3ni ? ge got molested when he was a kid therefore he established psychological and emotional dissorders that lead to the creation of Islam religion .. 6ayyeb w ba3dain ?? i get the point tat your doing every single thing you can to bring this religion down , he was a child , the ''wa77i'' didnt not give him the prophecy message yet so i dont think that should matter alot since he was a regular human living in the ''Jaaheleyyah'' era as you said , people selling people and people slaughtering people .. maybe after the expierience he started asking questions and got opened up to facts in life .. you never know !!

Regards!

EL-TABARY said...

wala'a <<<<<<<<<<<< مـُغيب

ده اللى انتوا فالحين فيه وفداك ابى وامى يا رسول الله

يا اغبياء يا احفاد قريش اقروا وشوفوا الكلام ده صح ولا غلط

resala said...

حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يسب الرسول و الاسلام
اللهم انزل عليهم غضبك وجعلهم ايه للناس
اتقوا الله

resala said...

حسبى الله ونعم الوكيل لكل من يسب الرسول والاسلام اللهم انزل عليهم معجزه من معجزاتك واجعلهم عبره للناس