Monday, December 25, 2006

الميراث الجينى لمحمد


تتسم أقوال محمد ابن امنة فى القرآن والاحاديث بكم هائل من التناقضات لاحتواء الدين المحمدى على الخرافات التى استقدمها محمد من التراث الجاهلى و الاساطير والاديان القديمة ودمجها بالدين الاسلامى. الطريف ان محمد نشأ وتبلورت افكاره وتكونت فى عائلة وثنية تعبد وتقدس الاوثان، وبرغم محاولات مرتزقة الاديان لتطهير تاريخ محمد وآل محمد الوثنى القذر واضفاء هالة من الطهارة والنورانية عليه وعلى اهل بيته عبدة الاوثان، نجد فى كتب السيرة النبوية واحاديث محمد وآيات القرآن امثلة صارخة توضح الى اى مدى كان محمد قذرا بكل المقاييس، فى القول والفعل والخلق. احاديث وآيات تكشف عن وجهه البشع وسريرته الحقيرة

فى السطور القادمة سنرى ان الميراث الجينى لمحمد كان له أثر واضح على معاناته من ضعف الترابط المنطقى فى التفكير، ومن ثم السلوك والتصرفات والأحاسيس، فكما هو معلوم تتحكم الجينات فى تخليق البروتينات، والتركيب الكيميائى للجين يتلخص فى كونه حمض ريبى نووى، يتمتع بجميع
المواصفات اللازمة للجينات كالقدرة على تكوين صورة طبق الاصل لنفسه فى كل مرة تدخل الخلية فى الانقسام, وعلى احتوائه على جميع المعلومات الوراثية للفرد، وكما هو معلوم فإن الكثير من الصفات يتحكم فيها اكثر من زوج من الجينات تتفاعل مع بعضها ومع البيئة المحيطة لتعطى الصورة النهائية لتأثير هذه الجينات, واذا كانت معظم الجينات التى تورث من الوالدين سليمة وصحيحة، فإن بعضها قد تكون جينات مريضة تسبب الاصابه بأمراض وراثية

بالعودة لتاريخ محمد المدون بكتب السيرة، نجد العديد من الروايات تكتنف حياة محمد واهل محمد مشيرة بوضوح الى ميراثه الجينى والبيئى المرضى، والتى ترجح معاناة محمد، وابوه عبدالله، وجده عبد المطلب، وامه آمنة بنت وهب، وابنته فاطمة وحفيده الحسين ابن على، من الشيزوفرانيا، وربما كان هذا الميراث الجينى سببا فى وفاة عبدالله قبل مولد ابنه محمد، وحرمان محمد من الرضاعة من امه او العيش معها، حيث كلفت ثويبة مولاة عمه عبد العزى الشهير بأبو لهب بإرضاعه بمجرد مولده، ثم اخذته حليمة السعدية عندما رفضت المرضعات ارضاعه او العناية به لوجود وحمة سوداء كبيرة بجسده، وقد كان الاعتقاد السائد انذاك انها مس من الجن الى ان تحولت الى علامة من علامات النبوة فيما بعد! مكث محمد عند حليمة السعدية فى بادية قومها بنى سعد، حتى بلغ عامه الرابع، الى ان تعرض محمد وهو يلهو مع الاطفال الى نوبة صرع فقد بعدها الوعى، فظنوا ان الجن قد أتى على محمد وقتله، وعندما رأته حليمه خافت وقررت إعادته الى أمه آمنة، التى مكث معها عامين قبل وفاتها بسبب المرض ايضا، فهل كانت أم الرسول تعانى من اعراض مرضية كالتهيؤات والتخاريف؟

دون الدخول فى تفاصيل سأسرد جزء من الحوار الذى دار بين آمنة ام الرسول ومرضعة ابنها حليمة السعدية عندما اعادته حليمة الى امة، وسأترك للقارئ استنتاج ما كانت تعانيه آمنة

ألحت آمنة فى معرفة سبب اصرار حليمة على اعادة محمد اليها وسألتها: أفتخوفت عليه من الجن؟
قالت حليمة: نعم
فردت آمنة: كلا، واللات والعزى ما للجن عليه من سبيل، وان لبنى لشأنا، أفلا اخبرك خبره؟
قالت حليمة: بلى
فقالت آمنة: رأيت حين حملت به أنه خرج منى نور أضاء قصور بصرى من أرض الشام، فواللات والعزى ما رأيت من حمل قط كان اخف ولا ايسر منه، ووقع حين ولدته وانه لواضع يديه على الارض رافعا رأسه الى السماء، فدعيه عنك وانطلقى راشدة

رحلت حليمة السعدية من حياة محمد الى الابد ولكن حوارها مع آمنة ترك تساؤلات عديدة... امنة لم تحمل او تلد سوى مرة واحدة فى حياتها فكيف تدعى ان حملها بمحمد كان اخف وايسر حمل؟! واى نور
ميلاد محمد هذا الذى خرج من رحم آمنة ليضئ قصور بصرها من ارض الشام؟! وكيف لرضيع خرج للتو من رحم امه أن يقوى على الإتكاء على يديه ورفع رأسه الى السماء؟! لقد ادعت امنة فى احاديث اخرى ان محمد ولد مسرورا أى منفصلا عن جسدها دون اى ارتباط بحبل السرة! بل انها اضافت انه ولد مختونا! فإن لم تكن كل هذه الاقاويل نتيجة لضلالات إنتابت آمنة وصورت لها هذه التهيؤات والخرافات، فبماذا نفسر هذه الاقاويل؟ معجزات؟

اعتقد ان الحديث عن البيئة التى ولد ونشأ بها محمد وابوه وجده ستوضح للقارئ ان جذور امراض محمد النفسية تدب فى اعماق الاسرة، ولسنا بحاجة لتوقيع كشف طبى مباشر او وضع الاطراف المعنية تحت الملاحظة والاختبار لسببين، اولهم ان الذى يورث ليس المرض نفسه ولكن القابلية للإصابه به، والسبب الثانى هو أن التاريخ الموثق والمعترف به من قبل أئمة الاسلام متوفر وفى متناول كل باحث، ويحوى من الروايات والتقارير ما يكفى ويزيد لتحليل شخصية محمد وآل محمد

والان ماذا عن الجد الوثنى عبد المطلب الذى تأثر به محمد كثيرا، الى حد ان محمد كان يتباهى ويتفاخر به قائلا: انا النبى لا كذب انا ابن عبد المطلب؟

رغم ادراك العرب لمكانة عبد المطلب عند محمد وعلمهم بأن النسل والالقاب عند العرب مدعاة فخر وشرف وجواز مرور بين القبائل والعشائر فى الماضى والى يومنا هذا، إلا اننا نجد أن علماء الدين وكالعادة وقدر المستطاع ووفقا للغرض والهدف المنشود، يقومون بتحريف الحقائق والصاق تفسيرات واهيه لابعاد شبهة الشرك وتبجيل الاوثان عن الاسلام، فنجدهم يفرغون المغزى والغرض، ويهبطون بالمعنى والمقصد من قول محمد: انا النبى لا كذب انا ابن عبد المطلب من درجات الزهو والمفاخرة إلى درجة التبليغ والتعريف! فيدعون وكأن الناس آنذاك كانت تجهل من هو محمد ومن هى عشيرته ومن هم اسلافه، أن محمد لم ينادى فى الناس بغرض الزهو والمفاخرة وانما من باب الاخبار بالاسم الذى عرف به والإخبار بمثل ذلك على وجه تعريف المسمى لا يحرم ترديد اسماء الاوثان، وهذا هو الفرق بين إنشاء التسمية وبين الإِخبار بذلك عمن هو اسمه عبد المطلب. ومثله: عبد شمس أو عبد مناف أو عبد العزى أو عبد اللاه... نخبر عنه ولا نُسمّى به أبناءنا! وسأترك الحكم للقارئ، واعود الى جد محمد عبد الوثن المطلب

من هو عبد المطلب؟ وهل تأثر محمد به وبميراثه الجينى؟

هذا ما سأتحدث عنه لاحقا... وللحديث بقية


32 comments:

عبير said...

السلام عليكم
انا عبير عبدالله من بور سعيد وعندي سؤال واحد
ممكن حد يوضحلي ايه السبب اللي خالا السيدة آمنة تسيب الرسول (صلعم) لواحدة ست غريبة ترضعه؟ سبب معقول غير ان ماكنش في لبن في صدرها! وليه أم ترضي تبعد عن طفلها الرضيع 4 سنين وتأمن لوجوده مع واحدة غريبة؟ انا عارفة ان اسئلتي ساذجة شوية لكن انا شايفة ان الام اللي تستغني عن طفلها بالشكل ده وللسنين الطويلة دي لازم يكون عندها سبب قهري مش زي ما قالولنا ان صدرها ماكنش فيه لبن كفاية لان الرسول قعد عند حليمة 4 سنين ولو كان السبب قلة اللبن كان ممكن تيجي على نفسها وتستحمل بعاده سنه او سنتين وتشوف حد عايش قريب منها علشان تطمئن عليه لكن اللي حصل غير كده! اتمني حد يفسرلي السبب الحقيقي ويحترم سذاجتي شوية لاني ابتديت اشك في حاجات كتير.

سمر الأرناؤوط عبد الغني said...

النور الذي خرج من رحم السيدة آمنة رضي الله عنها وأرضاها هو نور النبي صلي الله عليه وسلم وقد خلق الله عز وجل العالم من النور المحمدي يا جاهل يا عدو الله ورسوله

نور النبي مخلوق من نور الله، ثم قسم إلى أربعة أجزاء:
الجزء الأول: النور المحمدي الأول خلق منه "القلم
الجزء الثاني: النور المحمدي الثاني منه خلق "اللوح".
الجزء الثالث: النور المحمدي الثالث خلق منه العرش.
وقد قسم الربع الرابع إلى أربعة أجزاء:
الأول: من النور المحمدي الأول خلق منه: "حملة العرش".
الثاني: من النور المحمدي الثاني: خلق منه "الكرسي".
الثالث: من النور المحمدي الثالث خلق منه: "باقي الملائكة".
وقسم الرابع أيضًا إلى أربعة أجزاء:
الأول: من النور المحمدي الأول. خلق منه السموات.
والثاني: من النور المحمدي الثاني خلق منه: "الأراضين".
الثالث: من النور المحمدي الثالث خلق منه: "الجنة والنار".
وهذا الأخير من النور المحمدي الرابع قسم إلى أربعة أجزاء:
الأول: من النور المحمدي الأول خلق منه: "نور أبصار المؤمنين".
والثاني: من النور المحمدي الثاني خلق منه "نور قلوبهم".
والثالث: من النور المحمدي الثالث: خلق منه "التوحيد".
الرابع: من النور المحمدي الرابع خلق منه: باقي الخلق

فاتقي الله وعد إلي دينك

الشيخ أسامة المعاني said...

ان كنت تحاول ان تفهمنا ان النبي صلي الله عليه وسلم كان به مس من الجن فأسترح لاننا نعلم ان رسول الله قد اصابه جن الشيطان ولكن النبي استطاع ان يتغلب عليه ويجبره علي الاسلام. لا تتعجب يا أبا جهل عصرك وزمانك فهذه حقيقة ذكرت فى الصحيحين و لن تجدي محاولاتك في التشكيك واتهام النبي الكريم بمرض الفصام. لم يكن مرضا ولكنه شيطان الجن قد اصابه وإستطاع النبي بعون الله وفضله من التغلب عليه

قال الشيخ عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين حفظه الله إن الشيطان الرجيم يجري من ابن آدم مجرى الدم ، ويصل إلى كل جزء وعرق منه ، وقد يتغلب على قلبه فيملؤه بالأوهام والتخيلات والوساوس المحيرة ، ولا ينخنس إلا بذكر الله والاستعاذة منه وأما شياطين الجن فقد يسلطهم الله على بعض الأشخاص ، وذلك هو الجنون والصرع والمس الذي يحصل لبعض الأفراد ؛ بحيث أنه يصرع فيقوم ويسقط كما أشار الله تعالى إلى ذلك بقوله : ( لا يَقُومُونَ إِلا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ الْمَسِّ ) ( سورة البقرة – جزء من الآية 275 ) ، و أن ما تسمونه بالفصام ما هو إلا مس من الجن يحصل بتسليط السحرة والكهنة الذين يتقربون إلى الشياطين بما تحب حتى يتملكوا كثيرا من الجن ، فإذا عمل الساحر العمل الشيطاني سلط بعض من تحت تصرفه على ذلك الفرد فلابسه فيصعب تخليصه إلا بالقراءة والتعويذات والتحصن بذكر الله تعالى ، وقد يتمكن الجني من الإنسي فلا يخرج حتى يقتل ذلك الإنسان ، وقد يتمكن من بعض الأفراد فيعالج بالضرب والإيلام والتهديد حتى يخرج ويشاهد خروجه من أحد الأصابع ، بحيث ينغمس في الأرض ثم ينجذب من الجسد ، وكثيرا ما يموت ، تحت الضرب أو تحت القراءة ويحترق بالأدعية والأوراد التي تشتد عليه حتى يموت ويشاهد أنه يجتمع في جزء من البدن كورم يسير يجرح فيخرج قطعة دم وكل هذا معلوم بالمشاهدة والعيان لا ينكره إلا جاهل أو معاند ) ( مجلة الدعوة – الخميس 15 صفر سنة 1416 هـ - العدد 1499

اللهم ابلغت اللهم فاشهد

الشيخ أسامة المعاني
مُعالج بالرقية الشرعية

Anonymous said...

Sheikh Osama,you are so goddamn funny!!I never believed that people like you actually exist!

Mohamed Al Majdi - THE MANGY PIG said...

مساء الشر والوبال
كل ما تريده هو السب والقذف وسرد فقرات من تاريخ وفقط..
ثم .... ثم ..هل عليّ أن أضرب رأسك بمطرقة من حديد ، حتى يتسنّى لك أن تقارن بينها وبين أخرى من خشب مثلا ، فتقول : إن الخشبية أخف....
أم أن سؤالك (التعجيزي) !! "كيف وصفت السيدة آمنة حملها بأنه خفيف ويسير وهي لم تحمل ولم تلد سوى مرة واحدة" ؟؟ أردتَ به شيئا آخر...

سأظل مسلطا عليك طالما فيّ عرق ينبض. وسأعمل جاهدا على أن أجدك ، فربما كان فقأ عينيك أظرف من متابعة ماتش لكرة القدم..

ومرة أخرى .. نهايتك يا حنون ستكون معبرة جدا...

THE MANGY PIG
Mohamed Al Majdi

نكنييف الحنون said...

أخت عبير

انا متفهم انك منتظرة اجابة من اى حد غيرى انا... علشان كده ارجوكى مفيش داعى لتكرار الاسئلة فى اكثر من تعليق وانتظرى ربما حد يرد عليكى رد مقنع

تحياتى

Anonymous said...

السلام عليكم يا عبير
انا اعتقد ان سبب نفور امه منه هو سبب نفور المرضعات
اكيد كلهم كانو خايفين منه لان شكله مريض ومخيف وزي ماكانو فاكرين ان الجن راكبه
لكن ده ما يمنعش ان آمنة كانت قليلة الذوق اوي مع حليمة واسلوبها مش حضاري خالص يعني بدل ما تشكر الست اللي لمت ابنها اربع سنين وراعيته وعملت معاه اللي هى كاأم ما عملتهوش كلمتها بطريقة مش لطيفة وقالت لها دعيه عنك وانطلقي!! انا عارف ان العرب معندهومش ذوق فى الكلام اصلا لكن ماكنتش فاكر ان قلة الذوق دي وراثة
والظاهر انها كانت كارهه اوي ان ابنها يرجعلها لان مش معقول بعد غيبة اربع سنين تكون مقابلتها لحليمة ولابنها زبالة اوي كده

عصام said...

انا اقولك ليه يا انسة عبير
ماتنسيش ان هي وهي بتولده قالت انها شافت نور خارج لامؤاخدة وليس في الدين حرج من بين رجليها وبما انها كانت والداه في خيمة يعني مش ممكن يكون حد نسي كشاف او لمبة فى بطنها او نقول جايز الدكتور رشق كشاف نور فى اى خورم فاضي لاقاه قدامه علي مايسلك المولود
يبقي اكيد امنة كانت ست خبلان وبتخرف وعندها مشكلة في عقلها زي ما نكينف بيقول علشان كده تلاقيها بتتصرف تصرفات مش طبيعية يعني ما ينفعش تقارني تصرفاتها بتصرفات ام طبيعية

ويا جماعة انا بالصدفة قريت في موقع العربية نت ان في حجب وحذر للمدونات اللادينية زي مدونة نكنييف الممنوعة في البلاد العربية
اللي مش عارف يقري مدونة محظورة زي مدونة نكنييف يعمل زي الشامي
دوس علي اسمي وانت تقري الخبر والطريقة
احنا في مصر مفيش عندنا حذر

Anonymous said...

للشيخ أسامة المعاني
المُعالج بالرقية الشرعية

انتم يا شيخ عرب بهايم صدرتم لنا افكاركم الغبية الله ينعل دينكم ودين ابوكم يا بهايم

تعرف ليه يا شيخ اسامة انتم بتقولوا ان العربي عليه بدل الشيطان الواحد زي الناس كلها ثلاثة شياطين؟ ده مش ابتلاء واحتبار زي ما بتقولوا ده علشان شيطان يوسوس له والشيطانين الثانيين يفهموه الاولاني كان بيوسوس له ايه لانكم اغبياء يا بهايم

ولا بتاعت النور المحمدي الشيخة سمر الارناؤوط انتي لو ماكونتيش بنت انا كنت غلطت فيكي
كلامكم بيؤكد انكم ناس متخلفين
ده احنا في القرن الواحد وعشرين يا عالم ولسه في ناس بتفكر كده؟؟؟؟؟

عبير عبدالله said...

السلام عليكم
متشكرة على الردود ولو انها مش كفاية وانا متأسفة انى بعثت اكثر من رسالة
هم يبكي وهم يضحك لكن حلوه حكاية الشياطين الثلاثة
قال واحد يوسوس وإثنين يفهموه
ههههههههه

سمر ممكن تقوليلي انتي جبتي الكلام ده منين؟؟؟ ومين اللي قال الكلام ده وكان شاهد عليه؟؟؟ والله انا ابتديت اشك في الدين كله

والشيخ زفت اللي بيكون بيخرج الجن بالضرب جاتك ضربه فى قلبك وفي دماغك

Anonymous said...

النبي كان ولد شرموطة ما بدها ترعي طفلها لالالا بدها تدير بالها علي حالها وتشطح مع النساوين

unknown! said...

your end is about to bring!

احمد خليل said...

ايه الدليل والبرهان علي صحة كلامك؟ انت وجعت دماغي بكلام من غير ما تقدم برهان علي صحة كلامك
بتقول مش محتاجين نكشف ولا تحطهم تحت ملاحظة وبتكتفي بكلام انا مش عارف انت جبتو منين اصلا
فين البرهان علي صحة كلامك؟

نكنييف الحنون said...

اخ احمد خليل

الاديان ليست علوم مادية وبالتالى ليس المنهج العلمى المعملى هو الطريقة الوحيدة التى يمكن استعمالها لبرهنة صحتها او خطأها، ولكن يجب الاعتماد على المنهج التاريخى القانونى ايضا

البرهان فى المنهج التاريخى يعتمد على الوثائق والشهادات، سواء كانت شهادات شفهية او مكتوبة
انت مثلا تعتمد على شهادة نبيك محمد كمنهج فى اثبات ان القرآن كتاب إله وليس كتاب بشرى لانك تثق بشهادة نبيك ولا توجد لديك اى وسيلة اخرى لتأكيد صحة هذا الخبر سوى شهادة محمد بأن القرآن أوحى اليه، فأنت لم ترى جبريل ولم ترى محمد ولم تكن شاهدا على الوحى ولكنك اعتقدت بصدق شهادة وروايات الاخرين الى حد الايمان بصحة الخبر

وانا كذلك اعتمد على الشهادات المكتوبة فى كتب التاريخ والسيرة النبوية والاحاديث والقرآن وجميعها متفق على صحة ما ورد بها من شهادات واقوال من قبل المسلمين أئمة وشيوخ وعلماء دين وعليه يمكن الاستدلال بهذه الشهادات كأدلة وبراهين

الدليل الذى يعتمد على الشهادة بأنواعها الشفهية والمكتوبه والمادية هو البرهان الذى اتفق على اعتماده فى جميع انحاء العالم بهيئات القضاء لاثبات صحة الشيئ من عدمه

فإذا كان لديك القدرة الذهنية على الادراك والتحكيم بالاستدلال على اشياء تعتقد بصحتها بل تؤمن بصحتها لانك على يقين من صدق مصدر الاستدلال، فيجب ان لا تفقد عقلك وقدرتك على الادراك والتحكيم عندما تقرأ شهادات من نفس مصدر الاستدلال تؤكد العكس والنقيض لمعتقداتك

الباحث عن الحقيقة يا اخ احمد لا يجوز له اعمال العاطفة بأى حال من الاحوال، لا مكان لخوف ولا رهبة ولا شعور بالذنب ولا حسرة، بل نتعامل مع الشهادات بعقلانية باردة بلا عاطفة

ميريت امون said...

استاذة سمر الازناؤوط
افهم من كلامك ان الحياة على الارض ابتدت بمولد محمد وقبل محمد ما كانش فيه اقلام وكمان ما كانش فيه عرش لربنا يعنى ربناكان واقف طول الازمنة اللىقبل محمد وكمان ما كانش عنده ملايكة يخدموه كل دة ظهر لما استقر محمد فى رحم امه لا وكمان ما كانش فيه سما كمان ربنا يكملك بعقلك ويقوى ايمانك بصراحة ما عنديش تعليق على التخاريف دى كلها غير يستحق المغفلون ان يمتطيهم الافاقون

Anonymous said...

سؤال لما كانت مصر مسيحيه ودخلها الاسلام اين ذهب اقباط مصر؟ سؤال للرد والتعليق وكيف يمكن رجوع مصر مره اخرى للعهد المسيحى؟

نكنييف الحنون said...

Anonymous اخ/اخت

اقرى مبادئ الدعوة الاسلامية وانت تعرف ايه كان مصير اقباط مصر... ببساطة إما اعتناق الدين المحمدى أو قتلهم وسرقة اموالهم والسطو على نسائهم وتحويلهم الى غنائم
واللى تحمل وصبر منهم رحل لجنوب مصر او تظاهر بتغيير دينه

والايات والاحاديث حددت الفكر الارهابى لنشر الاسلام بوضوح واليك بعض من قوانين الاسلام الارهابية القذرة

ـ فإذا لقيتم الذين كفروا فضرب الرقاب ـ محمد 4‏‎
‎ـ واقتلوهم حيث وجدتموهم ـ النساء 89
ـ وقاتلوا المشركين كافه ـ التوبة 36‏
ـ ‏فقاتلوا أئمة الكفر انهم لا إيمان لهم ـ التوبة 12‏
‏ـ اقتلوا المشركين حيث وجدتموهم التوبة ـ 5
ـ ‏قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم ويخزيهم، ويشف صدور قوم مؤمنين ـ سورة التوبه 13‏
‎ ‎‏ـ جزاء الذين يحاربون الله ورسوله ويسعون في الأرض فسادا أن يقتلوا أو يصلبوا أو تقطع أيديهم ‏و أرجلهم المائدة ـ 33‏
ـ أمرت أن أقاتل الناس حتى يقولوا لا إله إلا الله فإذا قالوها ‏عصموا ‏ ‏مني دماءهم وأموالهم إلا ‏بحقها ‏وحسابهم على الله ـ مسند احمد حديث رقم 10114

كفاية كده ولا اقول كمان؟

ثم انت عايز/عايزه المسيحية تحل محل الاسلام ليه؟

افتكر مصر هتكون افضل بدون اسلام او مسيحية
كل اللى البلد محتاجه اليه عقول خالية من الخرافات، صحيح ان المسيحية مش خطر زى الاسلام والمسيحيين ناس متسامحين مش حرامية وقطاعين طرق زى المسلمين لكن الاديان عموما مضيعة للوقت وقلتها افضل

Guest said...

ارجو منك عزيزي نكنييف ان تضع مصدر الحوار الذي دار بين امنة والمرضعة و اقترح ان تضع عداد لمدونتك (Counter)

Anonymous said...

اقري سيرة ابن هشام

Anonymous said...

طيب لو مافيش ديانات فى مصر وخاصه الاسلام يعنى المسلمين تحولوا الى المسيحيه او انطردوا من مصر فرضا ...........مع ان هذا هذا مسحيل واقعيا مالذى سوف تستفيد منه مصر من هذه الموقف وهل انتشار اللادينيون سوف يؤدى الى ازدهار مصر؟ ومن يحكم ضمائر وتصرفات الناس بدون دين يقوم سلوكهم مع العلم كل من اعتمدعلى علمهم ضلوا او وصلوا للجنون والانتحار ارجوا التعليقبفكر منطقى

نكنييف الحنون said...

ليه اصرارك على تحويل المسلمين الى مسيحيين؟! سؤالك الاول غير منطقى لانه لا يجوز تفريغ وطن من شعبه! توعيته وتعليمه ومساعدته على ادراك الحقائق ضرورى، أما طرده! او اكراهه على تغيير دينه يبقى بنكرر اللى عملة البهايم العرب المسلمين الغزاه ودى طريقه همجية واعتقد انك مدرك ان اسباب تردى اوضاع المصريين سببه الاساسى الدين والفكر الاسلامى بكل مرادفاته واشكاله القذرة... الانتماء الدينى، العروبة... الخ

عموما... المسيحية اقل خطورة من الاسلام طالما سحبت بساط السلطة من تحتها، اما المسيحيين المصريين عرف عنهم السماحة والعقلانية والوفاء رغم المعناة فى وطنهم من قذارة المسلمين... ودى حقيقة

اجاوبك على سؤالك الثانى عما اذا كان انتشار اللادينيين سيؤدى لازدهار مصر؟ الاجابة نعم
نعم لان ما تحتاجه مصر ليس حارس وجلاد يسوقهم ويسوق ضمائرهم لان الواقع المذرى للبلد سياسيا واقتصاديا واخلاقيا يؤكد فشل الاسلام دين ودولة وانتماء وسياسة

ما تحتاجة مصر لترقى هو دستور علمانى محترم. لان دساتير الاديان وشرائعها غير عادلة ولا تمت للاحترام بصلة وانظر حولك فى جميع الدول العربية والاسلامية لترى نتيجة الفكر والتراث الدينى القذر... شعوب تساق كالبهائم من ديكتاتوريات متسلطة جعلت من نفسها وصية على فكر وحياة الناس، مستخدمة الدين كأداة فى ترويض الشعوب واستغلالهم

مش ممكن لقاضى كبر فى مجتمع بيروج ان النساء ناقصات عقل ودين وبيعتبر شهادتها أقل من شهادة الرجل، إنصاف المرأة! لكن لو الدستور بيجبر القاضى على احترام نصوص القانون والالتزام لن يكون هناك فرق او تفريق بين المواطنين

اذن ما نحتاجة ليس قاضى يراعى ضميره ولكن قاضى يحترم القانون ويلتزم بنصوصه، مدرك انه سوف يسأل ويعاقب اذا لم يلتزم ويحترم الدستور والقانون

وسواء كان هذا القاضى هو رئيس الدولة او رئيس نادى الزبالين او ضابط أمن او بواب او مسئول، فلا فرق. القانون يجب ان يطبق على الجميع بدون ضجيج وبإحترام... وده بداية الطريق للازدهار

سناء said...

الاستاذ اللي بيقول ان كل من اعتمدوا على علمهم ضلوا او وصلوا للجنون والانتحار. كلامك لا صحيح ولا منطقي

Pharaoh said...

Happy new year Naneef.hope you are having a good time.

نكنييف الحنون said...

Thank you, and Happy New Year to you too Pharaoh

بشار said...

حلوة كتييييييييير (ان كل من اعتمدعلى علمهم ضلوا او وصلوا للجنون والانتحار ارجوا التعليق بفكر منطقى) يجازي شيطانك يا راجل

هاذي عينة المسلم الغبي والله مافي اجمل من هيك وايش الفكر المنطفي اللي بدك اياه يا زلمة! انت مو غبي عادي انت اقل من البغل

وللانسة عبير أقول لها أم النبي ما كانت طايقة ولدها وأنا قريت إنو ما كان ولد أبوه أصلا

simsim15 said...

حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل
حسبي الله ونعم الوكيل

Poussycatmiu said...

مساء الخير

بالنسبة لموضوع المرضعة فدا كان العرف في وقتهم زي عندنا زمان كدة لما كان بيكون البيت الكبير في بنات صغيرين بينظفوا و زي دلوقتي مثلا العرف ان الولد يكون شعره قصير حبتين كان علي ايام الرسول محمد صلي الله عليه و سلم كان الشباب بيطولو شعرهم لحد الكتف.
و بالنسبة لموضوع الاربع سنين فدي كانت العادة زمان ان الطفل يبعد عن المكان اللي الناس بيستقروا فيه و يروح عند المرضعة في الخلا عشان يشب قوي البنية .

اما موضوع النور دا يا جماعة مش معناة لمبة او كشاف زي مثلا لما حد يشوف واحد وشه سمح بيقولو انت وشك فيه نور..و دا مش معناه انو عامل عملية تجميل و مركب لمبة او حاجة

و كل الكلام دا علي حد علمي

هالة غنيم said...

Poussycatmiu رد على تعليق
مساء النور

احتمال تكون دي كانت عادة عند العرب بس انا شايفة انها عادة سيئة ان الام تسيب ابنها لواحدة غريبة ترضعه ويعيش معاها بعيد عن عيون الام لانك اكيد عارفه ان في الزمن ده كان الولاد والبنات الصغيريين بيعتدي عليهم سواء وبيساء اليهم نفسيا وبدنيا وجنسيا وده اللي دفعني للاعتقاد ان مش كل الولاد اللي بيتولدوا كان اهلهم بيستغنوا عنهم بدليل ان جد النبي عبد المطلب ابن هاشم كان عنده بنات وولاد فوق العشرة وكلهم كبرو واتربو في بيت ابوهم

اما موضوع نور النبي فانا بختلف معاكي لان الحقيقة ان كلمة نور النبي مش تعبير مجازي زي مابتقولي لكن نور بجد وانا فاكرة حادث حصل فى القاهرة من كام شهر وانتى اكيد سمعتي بيه عن امام الجامع اللي الازهر وقفه عن الشغل لانه ادعي ظهور نور النبي فى الجامع وقال ان النبي كان موجود والناس اللى كانت بتصللي هللت والموضوع اتقلب لمعجزة والجرايد اتكلمت عنه واتضح ان الراجل كان بيعاني من مشاكل ودماغه كانت ضاربه واندمج زيادة عن اللازم وحصله شوية تهيؤات واما حققوا معاه اعترف ان هو اللي روج موضوع النور ده وان المصليين اندمجو معاه وانتى عارفة الناس دي قد ايه لاسعين

اما نور النبي انا قريت في الدين انه حقيقة بس زي ماانت عارفة الدين فيه حقايق كتير من غير الدين متبقاش حقايق لاننا عمرنا ما شوفناها بس ادينا بنصدق الدين وربنا يستر ومانكونش احنا كمان عايشين الدور زي عم الشيخ بتاع نور النبي

EgyFreeMind said...

Dear Nakneef, I really enjoy your posts and the discussions on this blog. I am a Moslem officially but I have many doubts -as I mentioned before in one of my comments here- I have one request from your visitors; why don't you argue with evidence without being rude as some are doing! and one request from you Nakneef, please, again, you don't have to insult our Arab brothers, I side with you in your rationality, but I also believe that as a group, the Arab countries are much stronger economically than individual countries, so, in a way, I believe in a mild form of Arab Nationalism with a capitalistic flavour. I love Saudi, Gulf countries Levant, Sudan, Maghreb countries, Yemen, and all Arab countries, but of course, I love Egypt the most. Cheers,

eslam09 said...

ها اساللكم سوال مين نكينف الكافر وحرام عليكم اللي بتعملوه ده

واتقوا الله

eslam09 said...

انت اكيد مش هاتنشر اللي انا كتبته

لانك مخبول وعارف انك غلط


اتقي الله الحياه ستنتهي وستكون مقبرتك

عذاب ليك

Adel said...

الرب يباركك يا نكنييف ....ارجوا منك يا عزيزي المزيد .....توجه الي الله الخالق الواحد واطلب منه ان ينير عينيك لتعرف وتري وتتذوق مدي محبة المسيح لك انت شخصيا وعلي العموم يا صديقي هفتكرك في الصلاة ان الرب ينير عينيك شكرا ليك