tag:blogger.com,1999:blog-32397036.post116299717542172808..comments2023-08-25T14:44:59.463+03:00Comments on Nakneef نكنييف الحنون: Hossamhttp://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1468830274525489572007-12-28T00:04:00.000+02:002007-12-28T00:04:00.000+02:00نكنيف الكداب ايه اللى مخليك مش بتتكلم الا عن الاسل...نكنيف الكداب ايه اللى مخليك مش بتتكلم الا عن الاسلام اللى انت مش عارف عنه اى حاجه ولا انت متخصص فى التشكيك والتكذيب وخلاص يا جاهل يا حيوان انت لو قريت القران هتعرف من هو الله خالقى وخالقك وهتعرف من هو امام الائمه سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم رغم انفك وانف كل الكاذبين والمشككين امثالكAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-39600705989295168982007-05-16T20:42:00.000+03:002007-05-16T20:42:00.000+03:00Bloggerتتحدث عن الكذب والجهل والتدليس ولم اجد فى ر...Blogger<BR/><BR/>تتحدث عن الكذب والجهل والتدليس ولم اجد فى ردك دفاع منطقى عقلانى، هل تعتقد فعلا فى صحة ما تقول؟<BR/><BR/>هل القرآن واياته نزلت لتسرد اخطاء البشر الساذجين الاغبياء الجاهلين؟ أم تزلت لتصحح الاخطاء؟ اذا كان ذو القرنين الذى شيد مدنا لم يشيدها نبيك جاهلا فلماذا لم يصحح إله محمد اخطاءه وكررها بالبغبغاء الجاهل؟<BR/><BR/>لماذا لم يقول كاتب القرآن: ظنها تغرب فى عين حمئه بدلا من قوله حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ؟<BR/>هل تعرف الفرق بين وجدها وظنها أم ان عقلك اصابه الشلل واصبح غير قادر على الفهم والتمييز؟ هل يرى عقلك نوع من الاعجاز العلمى فى هذه الايه كما اتحفتنا بهذا الاعجاز اللغوى الذى يعكس كم الغبار الاسلامى الذى تمكن من عقلك؟<BR/><BR/>كم هو ساذج ان تقول ان الاية: أتاها أمرنا ليلاً أو نهاراً، كفيلة بدرء الشبهه عن جهل محمد وإله محمد بظاهرة الغروب والشروق! لماذا لم يقولها محمد او إله محمد صراحة؟ لا لشيئ إلا لكونهما اجهل من دابة<BR/><BR/>ألم يكتب محمد سورة كاملة فى الشمس؟ وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا<BR/>هل تدرك مدى السذاجة والجهل الذى تعكسه تلك الايات الساذجة؟<BR/><BR/>الطريف والغبى فى آن واحد هو قولك: يدعي كاتب المقال عدم علم النبي صلي الله عليه و سلم بظاهرة الكسوف و هذا غير صحيح بدليل ان النبي سن صلاة للخسوف فكيف يسن صلاة لشئ لا يعرفه أصلا<BR/><BR/>متى سن رسولك هذه الصلاة؟ عند عودته من رحلة الاسراء والمعراج التى ساعده فيها رسول اليهود الكفرة على سن خمسة صلوات للمسلمين بدلا من خمسون صلاة؟ ام عندما رأى خسوف الشمس لاول مره فى حياته فظنها الساعة اى يوم القيامة ففزع وهرول خارجا من منزله؟ من الذى يدلس يا ابا جهل؟<BR/><BR/>الشمس حين تغرب تذهب تحت العرش؟<BR/>الشمس حين تغرب تسقط فى عين حمئه؟<BR/>الشمس حين تغرب يتلوها القمر؟<BR/>الشمس يجلوها النهار؟<BR/>الليل يغشى الشمس ويمنع ضوئها؟<BR/><BR/>الم تفهم بعد ان كاتب هذه الايات اعرابى جاهل يكتب ما تشاهده عينه<BR/><BR/>هل تعتقد ان خالق الكون بهذا الجهل؟<BR/>إقرأ تفسير القرطبى لسورة الشمس وان كنت اشك انك لن تفهم <BR/><BR/>واخيرا لا اعرف من اين اتيت انت بهذا الحديث؟! يبدو انك لست غبيا فقط ولكنك تعانى ايضا من الضلالات! اقرا المقال وتأكد من الاحاديث وراجع ودقق قبل ان تنكر شيئ عن جهل<BR/>حديث رقم 3032 حديث صحيح بالبخارى ونصه كما ذكرته انا ليس كما ذكرته انت وموجود فى باب بدء الخلق، راجع باب صفة ابليس وجنوده<BR/>ونص الحديث: حدثنا محمد أخبرنا عبدة عن هشام بن عروة عن أبيه عن ابن عمر رضي الله عنهما قال <BR/>قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا طلع حاجب الشمس فدعوا الصلاة حتى تبرز وإذا غاب حاجب الشمس فدعوا الصلاة حتى تغيب ولا تحينوا بصلاتكم طلوع الشمس ولا غروبها فإنها تطلع بين قرني شيطان أو الشيطان لا أدري أي ذلك قال هشامHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-79820868522385095362007-05-16T10:50:00.000+03:002007-05-16T10:50:00.000+03:00بغض النظر عن وقاحة الحديث الذي يخفي خلفها الجهل و ...بغض النظر عن وقاحة الحديث الذي يخفي خلفها الجهل و الكذب و التدليس و بغض النظر وقاحة الرسومات التي تعبر عن ثقافة كاتب المقال وجب الرد عليه<BR/><BR/>ورد في المقال نقد للاتي<BR/><BR/>الحديث رقم 1511 بصحيح البخارى<BR/>حديث رقم 999 بالبخارى<BR/>بسورة الكهف آية 86<BR/>حديث رقم 2960 بصحيح البخارى<BR/>حديث رقم 3032 بصحيح البخارى<BR/><BR/>أولا الحديث 1511 في البخاري <BR/>(يبدو انه لا يعرف الفرق بين البخاري و مسلم أصلا)<BR/>1511 حَدَّثَنَا مُؤَمَّلُ بْنُ هِشَامٍ، قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ حَدَّثَنَا عَوْفٌ، قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ، قَالَ حَدَّثَنَا سَمُرَةُ بْنُ جُنْدَبٍ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فِي الرُّؤْيَا قَالَ " أَمَّا الَّذِي يُثْلَغُ رَأْسُهُ بِالْحَجَرِ فَإِنَّهُ يَأْخُذُ الْقُرْآنَ فَيَرْفِضُهُ وَيَنَامُ عَنِ الصَّلاَةِ الْمَكْتُوبَةِ ". (البخاري)<BR/><BR/>أما الحديث الذي يقصده فهو الحديث 2146 من صحيح مسلم و ليس البخاري<BR/><BR/>2146 وَحَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ سَعِيدٍ الدَّارِمِيُّ، حَدَّثَنَا حَبَّانُ، حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، حَدَّثَنَا مَنْصُورٌ، عَنْ أُمِّهِ، عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ، قَالَتْ كَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَفَزِعَ فَأَخْطَأَ بِدِرْعٍ حَتَّى أُدْرِكَ بِرِدَائِهِ بَعْدَ ذَلِكَ قَالَتْ فَقَضَيْتُ حَاجَتِي ثُمَّ جِئْتُ وَدَخَلْتُ الْمَسْجِدَ فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَائِمًا فَقُمْتُ مَعَهُ فَأَطَالَ الْقِيَامَ حَتَّى رَأَيْتُنِي أُرِيدُ أَنْ أَجْلِسَ ثُمَّ أَلْتَفِتُ إِلَى الْمَرْأَةِ الضَّعِيفَةِ فَأَقُولُ هَذِهِ أَضْعَفُ مِنِّي . فَأَقُومُ فَرَكَعَ فَأَطَالَ الرُّكُوعَ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَأَطَالَ الْقِيَامَ حَتَّى لَوْ أَنَّ رَجُلاً جَاءَ خُيِّلَ إِلَيْهِ أَنَّهُ لَمْ يَرْكَعْ . (مسلم)<BR/><BR/>يدعي كاتب المقال عدم علم النبي صلي الله عليه و سلم بظاهرة الكسوف و هذا غير صحيح بدليل ان النبي سن صلاة للخسوف فكيف يسن صلاة لشئ لا يعرفه أصلا<BR/><BR/>1050 ـ حَدَّثَنَا اَصْبَغُ، قَالَ اَخْبَرَنِي ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ اَخْبَرَنِي عَمْرٌو، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْقَاسِمِ، حَدَّثَهُ عَنْ اَبِيهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ اَنَّهُ كَانَ يُخْبِرُ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم. " اِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لاَ يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ اَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، وَلَكِنَّهُمَا ايَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللَّهِ، فَاِذَا رَاَيْتُمُوهَا فَصَلُّوا ". (البخاري)<BR/><BR/>ملحوظة حدثت هذه الواقعة يوم وفاة إبراهيم أبن رسول الله صلي الله عليه و سلم <BR/><BR/>1051 ـ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ، قَالَ حَدَّثَنَا شَيْبَانُ اَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلاَقَةَ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، قَالَ كَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ مَاتَ اِبْرَاهِيمُ، فَقَالَ النَّاسُ كَسَفَتِ الشَّمْسُ لِمَوْتِ اِبْرَاهِيمَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " اِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لاَ يَنْكَسِفَانِ لِمَوْتِ اَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَاِذَا رَاَيْتُمْ فَصَلُّوا وَادْعُوا اللَّهَ ". (البخاري)<BR/><BR/>ثانيا حديث رقم 999 بالبخارى نصه<BR/><BR/>999 ـ وَعَنْ نَافِعٍ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ، كَانَ يُسَلِّمُ بَيْنَ الرَّكْعَةِ وَالرَّكْعَتَيْنِ فِي الْوِتْرِ، حَتَّى يَأْمُرَ بِبَعْضِ حَاجَتِهِ.<BR/><BR/>اما الحديث الذي يقصده و لم يكمله علي سبيل التدليس و فيه سبب الفزع كم ذكره النبي<BR/><BR/>1067 ـ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلاَءِ، قَالَ حَدَّثَنَا اَبُو اُسَامَةَ، عَنْ بُرَيْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ اَبِي بُرْدَةَ، عَنْ اَبِي مُوسَى، قَالَ خَسَفَتِ الشَّمْسُ، فَقَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَزِعًا، يَخْشَى اَنْ تَكُونَ السَّاعَةُ، فَاَتَى الْمَسْجِدَ، فَصَلَّى بِاَطْوَلِ قِيَامٍ وَرُكُوعٍ وَسُجُودٍ رَاَيْتُهُ قَطُّ يَفْعَلُهُ وَقَالَ " هَذِهِ الايَاتُ الَّتِي يُرْسِلُ اللَّهُ لاَ تَكُونُ لِمَوْتِ اَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، وَلَكِنْ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ، فَاِذَا رَاَيْتُمْ شَيْئًا مِنْ ذَلِكَ فَافْزَعُوا اِلَى ذِكْرِهِ وَدُعَائِهِ وَاسْتِغْفَارِهِ ". (البخاري)<BR/><BR/>الحديث واضح و لا يحتاج لتفسير<BR/><BR/>ثالثا سورة الكهف آية 86 الغريب انه ذكر المصدر صحيح هذه المرة !!!!!!!!!!!!!!!!<BR/><BR/>قال تعالى (حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا) الكهف 86<BR/><BR/>يتضح جليا بما لا يدع مجال للشك جهل كاتب المقال بسورة لكهف و باللغة العربية<BR/><BR/> دعونا نذكر الآيات السابقة لهذه الآية حتى يتضح المعنى<BR/><BR/>قال تعالى (وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا (83) إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا (84) فَأَتْبَعَ سَبَبًا (85)حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (86) ) الكهف 83-86<BR/><BR/>الآن يأتي السؤال الذي يظهر مدي جهل كاتب المقال <BR/><BR/>من الذي وجدها تغرب في عين حمئة ؟ انه ذي القرنين و ليس الله <BR/><BR/>و كلمة وجدها لا تقرر حقيقة الشمس و لكنها تنقل نظرة الناظر كما رآها و هكذا رآها ذي القرنين <BR/><BR/>يا مفتري حرام عليك<BR/><BR/>رابعا حديث رقم 2960 بصحيح البخارى نصه كالآتي<BR/><BR/>2960 ـ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَأْكُلُ مِنْ كَتِفٍ يَحْتَزُّ مِنْهَا، ثُمَّ دُعِيَ إِلَى الصَّلاَةِ فَصَلَّى وَلَمْ يَتَوَضَّأْ. حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ وَزَادَ فَأَلْقَى السِّكِّينَ.<BR/><BR/>الحديث المقصود هو<BR/><BR/>3235 ـ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنِ الاَعْمَشِ، عَنْ اِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ، عَنْ اَبِيهِ، عَنْ اَبِي ذَرٍّ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم لاَبِي ذَرٍّ حِينَ غَرَبَتِ الشَّمْسُ " تَدْرِي اَيْنَ تَذْهَبُ ". قُلْتُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ اَعْلَمُ. قَالَ " فَاِنَّهَا تَذْهَبُ حَتَّى تَسْجُدَ تَحْتَ الْعَرْشِ، فَتَسْتَاْذِنَ فَيُؤْذَنَ لَهَا، وَيُوشِكُ اَنْ تَسْجُدَ فَلاَ يُقْبَلَ مِنْهَا، وَتَسْتَاْذِنَ فَلاَ يُؤْذَنَ لَهَا، يُقَالُ لَهَا ارْجِعِي مِنْ حَيْثُ جِئْتِ. فَتَطْلُعُ مِنْ مَغْرِبِهَا، فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى {وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ }". (البخارى)<BR/><BR/>و شرح الحديث من فتح الباري شرح صحيح البخاري <BR/><BR/>حديث أبي ذر في تفسير قوله تعالى (والشمس تجري لمستقر لها) وسيأتي شرحه مستوفى في تفسير سورة يس، والغرض منه هنا بيان سير الشمس في كل يوم وليلة، وظاهره مغاير لقول أهل الهيئة أن الشمس مرصعة في الفلك، فإنه يقتضي أن الذي يسير هو الفلك وظاهر الحديث أنها هي التي تسير وتجري، ومثله قوله تعالى في الآية الأخرى (كل في فلك يسبحون) أي يدورون، قال ابن العربي: أنكر قوم سجودها وهو صحيح ممكن، وتأوله قوم على ما هي عليه من التسخير الدائم، ولا مانع أن تخرج عن مجراها فتسجد ثم ترجع. <BR/><BR/>قلت: إن أراد بالخروج الوقوف فواضح، وإلا فلا دليل على الخروج، ويحتمل أن يكون المراد بالسجود سجود من هو موكل بها من الملائكة، أو تسجد بصورة الحال فيكون عبارة عن الزيادة في الانقياد والخضوع في ذلك الحين. <BR/><BR/>يسأل كاتب المقال<BR/><BR/>ولن تجد فى القرآن أو الاحاديث موضع واحد يتحدث عن شروق الشمس فى بلد وحلول الليل فى بلد اخر فى نفس الوقت، لماذا؟<BR/><BR/>الجواب بسيط لانك جاهل بالقرآن و السنة و هذا واضح من معلوماتك الغير صحيحة باستثناء رقم الاية بسورة الكهف هي المعلومة الوحيدة الصحيحة في كل ما كتبته<BR/><BR/>هذا قرآن يبين الامر<BR/><BR/>قوله تعالى: )أتاها أمرنا ليلاً أو نهاراً ([يونس: 24].والتعبير بحرف ( أو ) هنا دليل على تزامن ظاهرتي الليل والنهار على الكرة الأرضية وعلى أن الأمر الإلهي المقصود هنا سوف يأتي لتحطيم حضارات مغرورة ( في لحظة واحدة ) يكون بعضها في المشرق والأخرى في المغرب، أي: ليلاً أو نهاراً، كما أفهم من سياق هذه الآية في قول الله تعالى: )حتى إذا أخذت الأرض زخرفها وازينت وظن أهلها أنهم قادرون عليها أتاها أمرنا ليلاً أو نهاراً فجعلناها حصيداً كأن لم تغن بالأمس كذلك نفصل الآيات لقوم يتفكرون ([يونس: 24].<BR/><BR/>خامسا حديث رقم 3032 بصحيح البخارى<BR/><BR/>3032 ـ حَدَّثَنَا مَطَرُ بْنُ الْفَضْلِ، حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ، حَدَّثَنَا الْعَوَّامُ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ أَبُو إِسْمَاعِيلَ السَّكْسَكِيُّ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا بُرْدَةَ، وَاصْطَحَبَ، هُوَ وَيَزِيدُ بْنُ أَبِي كَبْشَةَ فِي سَفَرٍ، فَكَانَ يَزِيدُ يَصُومُ فِي السَّفَرِ فَقَالَ لَهُ أَبُو بُرْدَةَ سَمِعْتُ أَبَا مُوسَى مِرَارًا يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ، كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا ".<BR/><BR/>الحديث ليس له وجود في كل من الكتب الاتية<BR/><BR/>صحيح البخاري و صحيح مسلم و سنن أبي داود سنن الترمذي سنن النسائي سنن ابن ماجه<BR/><BR/>سؤال أخير من أين أتيت بهذا الحديث يبدو انه من كتاب الحومايم لابي جهل العلمانيBloggerhttps://www.blogger.com/profile/00708294264141612832noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-71375894911708855762007-01-13T14:21:00.000+02:002007-01-13T14:21:00.000+02:00انا مش هشتمك واقول كافر وبتاع وكل الشتايم اللى ممك...انا مش هشتمك واقول كافر وبتاع وكل الشتايم اللى ممكن تتشتمها<br />هوجه نظرك لحاجتين اتين<br />1- يا عم احنا مؤمنين بكدا وانت مالك ايه اللى مزعلك روح اعبد اللى انتا عاوزة او متعبدش اساسا مالكش دعوة بقا بقرانا واحاديثا<br />2- ابذل مجهود اكتر مع اللى بيعبدوا بقر او غيرة وسيبنا فى حالنا<br /><br />وفى الاخر بنا يهديك لانها نار يا صاحبى للابدAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1166378799326970062006-12-17T20:06:00.000+02:002006-12-17T20:06:00.000+02:00هو الشسطان كبير كده حتى ان الشمس بتطلع بين قرني شي...هو الشسطان كبير كده حتى ان الشمس بتطلع بين قرني شيطان<BR/>ايه الهبل دهAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1166268499873812522006-12-16T13:28:00.000+02:002006-12-16T13:28:00.000+02:00يا نكينف كفرتنى بدينىيا نكينف كفرتنى بدينىAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1164108737570103882006-11-21T13:32:00.000+02:002006-11-21T13:32:00.000+02:00مسلم ده مثال حى على سذاجة المسلمين ونموذج معبر جدا...مسلم ده مثال حى على سذاجة المسلمين ونموذج معبر جدا عنهم<BR/>شيئ فعلا مبهر ازاى الانسان ممكن تصل به السذاجة لهذا الحد! انا بتعجب على الناس اللى بتعرف تقرا وماتعرفش تفهم<BR/>سبق وقولتلك انت تاعب دماغك مع ناس ما تستاهلش يا نكنييف<BR/>سلامAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1164094586798338002006-11-21T09:36:00.000+02:002006-11-21T09:36:00.000+02:00muslimشوفت قد ايه دين مسخرة! انت يا مسلم برغم سذاج...muslim<BR/><BR/>شوفت قد ايه دين مسخرة! انت يا مسلم برغم سذاجتك بتسخر من الحديث مع انه حديث صحيح وجاء برقم 3032 بصحيح البخارى، كتاب بدء الخلق، باب صفة ابليس وجنوده! وجاءت نفس الهبالة فى موطأ مالك فى حديث رقم 1544 ويقول: حدثني مالك عن عبد الله بن دينار عن عبد الله بن عمر أنه قال <BR/>رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يشير إلى المشرق ويقول ها إن الفتنة هاهنا إن الفتنة هاهنا من حيث يطلع قرن الشيطان. كما ورد ذكره فى مسند احمد فى حديث رقم 21215 ونصه: حدثنا الأسود بن عامر حدثنا أبو بكر يعني ابن عياش عن ليث عن ابن سابط عن أبي أمامة قال <BR/>قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا تصلوا عند طلوع الشمس فإنها تطلع بين قرني شيطان ويسجد لها كل كافر ولا عند غروبها فإنها تغرب بين قرني شيطان ويسجد لها كل كافر ولا نصف النهار فإنه عند سجر جهنم. كما ورد فى سنن النسائى فى حديث رقم 556 ونصه أخبرنا قتيبة عن مالك عن زيد بن أسلم عن عطاء بن يسار عن عبد الله الصنابحي <BR/>أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال الشمس تطلع ومعها قرن الشيطان فإذا ارتفعت فارقها فإذا استوت قارنها فإذا زالت فارقها فإذا دنت للغروب قارنها فإذا غربت فارقها ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الصلاة في تلك الساعات. انا معاك انها هبالة وجهل ملهوش مثيل... على فكرة...طالما البخارى تحت ايدك يا ريتك تقولنا ايه رأيك فى باقى الاحه ديثHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1164076644878598662006-11-21T04:37:00.000+02:002006-11-21T04:37:00.000+02:00هههههههههههههههههحلوة حدثنا محمد أخبرنا ...ههههههههههههههههه<BR/><BR/>حلوة حدثنا محمد أخبرنا عبدة عن هشام بن عروة عن أبيه عن ابن عمر رضي الله عنهما قال<BR/><BR/><BR/>الاول مين عبدة ده راوى جديد<BR/><BR/>ثانيا دول اربعه يبقى ازاى رضى الله عنهما المفروض عنهم <BR/><BR/><BR/>وبعدين ايه لا ادرى دى<BR/><BR/>لا أدري أي ذلك قال هشام مين هشام ده<BR/><BR/>الحديث كما رواه ابو هريره <BR/>لا صلاة بعد العصر حتى تغرب الشمس ولا بعد الفجر حتى تطلع فمن طاف فليصل أي حين طاف<BR/><BR/>وما معنى الحديث والنهى عن الصلاةفى الاوقات اللى موجوده دى علشان فى جهله زيك كده كانوا بيصلوا للشمس عند شروقها وغروبها <BR/><BR/>بس لو فرض يتصلى<BR/><BR/>لا فى قرن شيطان ولا مش فاكر شيطان قال<BR/> هشامAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163598080445543502006-11-15T15:41:00.000+02:002006-11-15T15:41:00.000+02:00مش ملاحظ ان كلامك مفهوش اي دليل , انت مجرد واحد بي...مش ملاحظ ان كلامك مفهوش اي دليل , انت مجرد واحد بيشتم في الإسلام و بيهلوس بغيظ و بيخبط ,, و مش قادر يواجه الأدلة العلمية على صحة الإسلام, اللي العلماء الغربيين "الغير مسلمين" نفسهم أثبتوها في مناسبات كتير, و انت أصلا مش مؤهل أنك تفسرها أو تفهمها بجهلك الواضح<BR/><BR/>و في أحاديث موضوعة انت بتصطاد في المية العكرة بيها , يا جاهل<BR/><BR/><BR/>حقا<BR/>أنت أبو جهل 2006<BR/>و ليك نفس مصيره بإذن اللهAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163328026879703722006-11-12T12:40:00.000+02:002006-11-12T12:40:00.000+02:00ايه ده!!! افهم من كده ان الشمس بتشرق وتغرب من بين ...ايه ده!!! افهم من كده ان الشمس بتشرق وتغرب من بين قرن شيطان؟؟؟ عايز افهم دلوقت هل احاديث الرسول اللى انت قولت عليها الازهر معترف بيها وبيعتبرها جزء من دينا ولا دى احاديث مش حقيقية؟؟؟ انا سألت ناس فى الاية اللى قولتها واتأكدت بنفسى انها فى المصحف والصراحة مسببالى قلق فى دماغى ازاى ربنا يقول كده انا بش بشك فى الدين ولا حاجة لكن كلامك خلانى اسأل انت جبت الجرأه دى منين وازاى بش خايف تكون غلطانAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163324514763350222006-11-12T11:41:00.000+02:002006-11-12T11:41:00.000+02:00نكنيف انا مش من القرآنين ولا بكذب احاديث سيدنا محم...نكنيف انا مش من القرآنين ولا بكذب احاديث سيدنا محمد كلها<BR/>انا بتكلم على ان عندنا عقل ووعي وفية احاديث ضعيفة ومكذوبة فدي انا لا التفت لها حتي لو هناك جاهل اكد صحتها فدا لا يعني لى فى شئ<BR/>كمان انا باخد من الاحاديث القصر شرحة بالقرآن مش اى حاجة يعني وخلاص<BR/><BR/>الى ابن الاسلام <BR/>ياخي انت مش فاهم الموضوع اية بالظبط<BR/>جاى بس تقولى توبي واعملى معرفش اية ؟<BR/><BR/>انا ماتطرقتش لحديث معين عشان انكرة ولا اؤيده<BR/>انا بنكر اى حديث غريب ويتعارض مع مبادئ القران فبعرف منه انة حديث مكذوب عن الرسول صلي الله علية وسلم <BR/><BR/>الزعيمةAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163275345949484752006-11-11T22:02:00.000+02:002006-11-11T22:02:00.000+02:00Hi there!I haven't Arabic enabled on my PC, so I'm...Hi there!<BR/>I haven't Arabic enabled on my PC, so I'm gonna say this in English.<BR/>I once read that 7amouda said that in Heaven God promised him Virgin Mary as a faithful wife. There are tons of sources, I'll be shot if I remember them all. Anyway, the point is that since even the Holly Virgin didn't escape from 7amude's bed, what is to be expected for the rest of us unholly women? Shouldn't this be interpreted that the actual way to Heaven passes through Mohammed's bed? If that's so, Hell, here I come!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163244173311270522006-11-11T13:22:00.000+02:002006-11-11T13:22:00.000+02:00Ya Nakneef ana ma3 elle enta bt3mlo dah tmaman bas...Ya Nakneef ana ma3 elle enta bt3mlo dah tmaman bas ana mesh moslem..mesh 3shan ana bakrah el moslmeen 3shan ana 3ayezhom yefo2o men el dalal elle homa feeh..law teftkro Masr kanet 3mla ezay ayam elle batsamooh el e7tlal el englezi,we abl ma tbtedi aslamet masr,kanet el balad gamila kol wa7ed 7or,mafeesh shatayem,mafeesh ta7arosh gensi fel a3yad,el banat kanet betelbes elle homa 3ayzah m7adesh beydaye2hom we dah 3shan kanet el nas mo2adaba ,3eneha baseeta mesh sherera,laken dlw2ti ma3 en el nas ba2et betsali we tsoom we tzaki laken ba2o 7arameya we zonaah we beybosso lel set 3ala enaha 7aga m3mola lel mot3a bas...law kol wa7ed fakkar law el balad deh reg3t zay zaman el deen lellah wal watan lel gamee3 hatla2eeha a7san balad fel donia...la2en e7na mesh lazem nkoon fe kazaret el s3odia el kazera la2enena a7san men Mohammed we men solalto kolaha we men deen omo we men ellaho..leh benezel le mostawana 3shan nkoon ro3at aghnam we7na fel 7a2e2a men a7san el agnas 3ala el ard!.. we 7aga kman : kol mabtzeet aslamet masr kol ma betb2a masr af2ar we ad3af we awsakh;mesh dah yadol 3ala 7aga bardo ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163198612165480202006-11-11T00:43:00.000+02:002006-11-11T00:43:00.000+02:00شككتنى فى كل شيئشككتنى فى كل شيئAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163188451701048452006-11-10T21:54:00.000+02:002006-11-10T21:54:00.000+02:00Anonymousوحياة اللى خلقك وخلقنى وخلق الكون انا كنت...Anonymous<BR/><BR/>وحياة اللى خلقك وخلقنى وخلق الكون انا كنت زى حالاتك كده، مسلم لشوشتى! بس قريت اللى كان ممنوع ومحجوب عنى وعن كل المصريين المسلمين الطيبين، قريت وفهمت وفوقت من المخدر وبطلت الصنف بأنواعه<BR/><BR/>وعلشان تفهمى/تفهم ليه انا حاقد على محمد والاسلام اكثر من اى دين تانى... حاول تتخيل انك كنت بتحب انسان جدا ولسنيين طويله وبعدين تكتشف انك كنت مخدوع فيه وانه انسان حقير كدب عليك وغشك طول السنيين دى<BR/><BR/>فى البداية بيكون صعب جدا تصدق، ومتقدرش تمنع نفسك انك لاول مرة تنزع ثقتك منه وتحاول تتأكد انه فعلا غشك، وبعد ما تتأكد بنفسك بتشعر انك موجوع وبتشعر بحبك يتحول فجأة لاشمئزاز وقرف وكراهية<BR/><BR/>وبعد ما تفوق من الوجع واعصابك تهدى، بتحس انك ماخسرتش كتير، بالعكس كسبت اهم شيئ فى حياتك، انك تنام اخيرا مرتاح وبدون اى قلق او مراجعة حسابات<BR/><BR/>احساس بالرضى لن تجده فى اى دينHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163187016318080162006-11-10T21:30:00.000+02:002006-11-10T21:30:00.000+02:00Zizoانا اقولك ليه يا زيزو ناس كتير فاكرانى مسيحى أ...Zizo<BR/><BR/>انا اقولك ليه يا زيزو ناس كتير فاكرانى مسيحى أو يهودى او ملحد، متستغربش لان دى جزء من الهوية الاسلامية، وانا مانكرش انى كنت كده زمان، على فكرة دى مش غيرة على الدين على قد ماهى اصرار على ان اللى بيهاجم دين يبقى اكيد مش من الدين ده، ولان الدين ميراث عائلى قبل ما يكون ميراث اجتماعى وجزء من الهوية تلاقى اى اتهام للدين الناس بتعتبره اتهام شخصى جدا حتى لو ماكنش الشخص بيركعها<BR/><BR/>اللى الناس ماتعرفوش انى مازلت محتفظ ظاهريا بهويتى الاسلامية وان اسمى من اوله لاخره لا يمكن يكون غير اسم مسلم وان كنت ماغيرتش اسمى وديانتى فى الاوراق الرسمية فده لسبب بسيط، لانى على قناعة ان دى شكليات لا اهميه لها عندى مطلقا واهلى واصدقائى عارفين كويس رأيى فى الدين ومع ذلك بعضهم بيحاول من وقت للثانى هدايتى على حد قولهم وياما بيسمعونى فى نهاية المكالمة لاإله إلا الله على أمل انى ارد عليهم زى زمان لكن كل اللى بيسمعوه: محمد عبده<BR/><BR/>شكرا للمداخلةHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163175844926684632006-11-10T18:24:00.000+02:002006-11-10T18:24:00.000+02:00ana mesh fahem leh bet7awlo enoko t2olo 3ala Nakne...ana mesh fahem leh bet7awlo enoko t2olo 3ala Nakneef eno Mesi7i ay Yahoodi..heya 7aga mesh mosta7ila eno ykoon moslem sabek ya3ni..yarit kman trakezo fe el egaba 3ala as2eltoh badal mat3odo tetkalemo 3an el mase7eya we ted3o 3aleeh tool el nahar , dah yadol 3ala da3f emankom we da3f denkom we d3f 7egetkom..la2en law Allat kan sme3 do3a2ko kan zamano mat men zaman...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163171211858163182006-11-10T17:06:00.000+02:002006-11-10T17:06:00.000+02:00مين اللي قال انك مسلم سابقليه متكونش واحد مسيحي مت...مين اللي قال انك مسلم سابق<BR/>ليه متكونش واحد مسيحي متعصب و قاعد قدام كمبيوتر في الكنيسة وبتكرر الكلام اياه عن الاسلام ..؟<BR/>انا شفت ملحدين كانوا مسلمين مفيش منهم حد حاقد على الاسلام كده، بالذات انك مركز على الاسلام<BR/>انتزوا حتودوا البلد في داهيةAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163167691685062802006-11-10T16:08:00.000+02:002006-11-10T16:08:00.000+02:00أنا ماليش اسياد يا عربى يا أهبل الجهل سمة وصفه من ...أنا ماليش اسياد يا عربى يا أهبل الجهل سمة وصفه من صفات نبيك الحمار<BR/>يا احقر سلالات البشر واغباها <BR/><BR/>دفاعكم عن دينكم ينم عن جهلكم بدينكم العبيط وفقدكم للحجة والمنطق يا بهايمHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163167068488325702006-11-10T15:57:00.000+02:002006-11-10T15:57:00.000+02:00استغفر الله العظيم و لا حول ولا قوة إلا بالله جزاك...استغفر الله العظيم و لا حول ولا قوة إلا بالله <BR/><BR/>جزاك حيكون عند رب العالمين يوم القيامه و بتشوف عذااااب شديد<BR/><BR/>أصلا الناس اللي زيك جاهلين أشد الجهل <BR/><BR/>و عيشتهم في الحياه مالها اي لزمه <BR/><BR/>لعنة الله عليك و على أسيادكAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163150807119043012006-11-10T11:26:00.000+02:002006-11-10T11:26:00.000+02:00حسبي الله ونعم الوكيل واعلم انه لا يرمى بالحجر الا...حسبي الله ونعم الوكيل واعلم انه لا يرمى بالحجر الا مغدق الثمر ارانا اللله فيك عجائب قدرته وجعل تدبيرك تدميرا لك ولو كنت غبر مغرض من دعواك هذه فجمع الناس ادعو الخالق ان يجعل لعنته على الظالمينAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163150184247117992006-11-10T11:16:00.000+02:002006-11-10T11:16:00.000+02:00اليافيشكرا على المداخلةابن اسلام الكلبماأكدتش صحة ...اليافي<BR/>شكرا على المداخلة<BR/><BR/><BR/>ابن اسلام الكلب<BR/>ماأكدتش صحة باقى الاحاديث ليه يا اسلام الكلب؟ ولا الاحاديث الصحيحة فيها خيار وفقوس؟<BR/>يا ريت تشرحلها ولنا حديث نبيك عن سجود الشمس، فى الواقع انت ما تفرقش عن الشيخ أحة اللى حكى حدوته الاسراء والمعراج<BR/><BR/><BR/>mishari<BR/>مساء الخير <BR/>يا ريت تحقق امنيتك فى مكان تانى، لو المدونة مش عاجباك الباب يفوت جمل بما حمل، الاحصائيات اللى بتتكلم عليها احصائيات دنيوية وبتختلف من بلد للتانى، الهند مش زى الصين ولا زى مصر مثلا! وبعدين ملهاش علاقة بإحصائيات نبيك الجاهل محمد اللى بيتكلم فيها عن عدد النساء فى الجنة والنار<BR/><BR/>كلمة اخيرة، عن الاخلاق... من قرائتك لسيرة محمد ايه رأيك فى اخلاقه؟ أخلاقه مع حريمه، مع اصحابه، مع اللى خالفوه فى الرأى؟<BR/>انا اقولك... اخلاق عربية حقيرة وواطيه، خاليه من الذوق والادب، وكان لسانه طويل وسافل ومعندهوش كرامة، ده غير انه كان ارهابى يأمر بقتل اللى يخالفه، كان مزور ونصاب وحرامى وبلطجى وقاطع طريق هو واتباعه<BR/>انتظر موضوعى عن اخلاق محمد وانت هتعرف عن نبيك انه كان واطى واخلاقه واطيه، وبالطبع كلامى هيكون موثق بأحاديثه وآيات من القرآن يعنى مش اتهامات من غير أدله وانت واخلاقك، عايز تعتبر كلامه مع إمرأة بترجوه ترجع لزوجها فيرد عليها ليس قبل ان تزوقى عسيلة فلان ويزوق عسيلتك كلام لا يجرح مشاعر هذه المرأة وفيه من قلة الادب والسفالة والهمجية والوساخة ما اعجز عن وصفه وتعتبره انت حكمة وبلاغة وفلسفة من النبى الكريم تبقى اخلاقك ماتختلفش عنه كتير<BR/><BR/><BR/>Anonymous<BR/>انا لا بعبد الله بتاعك ولا شيطان ولا بضان، وبعدين متأسفش اوى كده لانى بتكلم عربى، وبعدين لغة قرآن ايه يا مسكين، يبدو انك ما تعرفش فى اصل اللغات شيئ، العربى والعبرى والتركى والفارسى اصلهم من اللغة الارامية واللغة الارامية اصلها من اللغة المصرية القديمة الهيروغليفيه، يعنى القرآن بتاعك فى الاصل لغته مصريه، عايز تعرف اكثر؟ 10% من اللغة اللاتينية والهندية مصدره المصرية، ارجع لكلامك عن الحساب<BR/><BR/>الشهيد، على كلام الاسلام، فى انتظاره 72 مومس من موامس محمد واله محمد وليس 73 مومس كما ذكرت فى تعليقك... اعرف دينك كويس علشان ماتفجرش نفسك اونطه وتروح الاخرة تلاقى البضاعة ناقصة مومس<BR/>ده كان اول شيئ، اما الشيئ الثانى وبرضو وفقا لكلام محمد ان موامس الجنة الحور العين غير نساء الارض وانت مش معقول عارف ان الشهيد وعده بحور عين وماقريتش وصف حور العين! اوعى يكون فاتك قراية وصفهم<BR/><BR/>نرجع لموضوعنا، نساء الارض شيئ، وحور العين شيئ تانى، وبعدين انا مارضيتش اخوض كتير فى موضوع نساء الارض ونساء الجنة لانى هتكلم فيه فى موضوع منفصل<BR/>ارجع انت لشرح البارى واقراه وقارن بين كلام محمد اللى كله ثقه فى الحديثين وانت تعرف ان الجاهل فى نعيمHossamhttps://www.blogger.com/profile/07130132976118125533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163126271077872562006-11-10T04:37:00.000+02:002006-11-10T04:37:00.000+02:00لن أقول غير ان الشيطا نجح فى ان يسول لهذا الكافر ن...لن أقول غير ان الشيطا نجح فى ان يسول لهذا الكافر نفسة ويجعلة عبد من عبادة الذين سيلجون فى نار جهنم خالدين بلإذن الله تعالى.<BR/>وأنا أسف أن فية شخصية زيك بتتكلم نفس اللغة اللى الفرآن نزل بها.. يبقى ازاى بتفهم عربى ومفهمتش قول الحق تعالى (اقتربت الساعة وانشق القمر) عرف منين سيدنا محمد انة انشق؟ ولو بتقرأفلك تعف انة حقيقى حصل. <BR/>وعايز بس اوضخ ليك المسألة الحسابية العويصة اللى وقعت نفسك فيها وانت مش فاهم اصلا انت بتقول اية..<BR/>علشان تبقى الحسبة صعبة كمان عايز اقولك ان كل شهيد لة 73 زوجة احسبها انت بقى .. بس انت نسيت حاجة صغيرة ياذكى افندى..<BR/>انهم مش النساء اللى بيتكلم عنهم الرسول الكريم. دول الحور العين نساء الجنة ليسوا نساء الدنيا ونساء الجنة ياروح قلبى ليس عليهم حساب اساسا.. فهمت حاجة؟ ولا مصر تعبد هواك؟<BR/>اللة يهديك .Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32397036.post-1163116867095426052006-11-10T02:01:00.000+02:002006-11-10T02:01:00.000+02:00مساء الخير اتمنى اولا ان يرتقى نوع الحوار ويكون عق...مساء الخير <BR/>اتمنى اولا ان يرتقى نوع الحوار ويكون عقلانى اكثر ما هو حاملا للشتيمة <BR/><BR/>اولا عدد النساء حسب جميع الاحصائيات الحديثة يتزايد حتى وصل حاليا<BR/>الى ان نسبة الرجال الى النساء <BR/>واحد الى ثلاثة <BR/><BR/>وفى تفسير الاية تستطيع ان تقرأ تفسير ابن كثير مفند <BR/>لك الاية <BR/>والقول الذى تطرقت اليه<BR/>بانه غير صحيح <BR/>طيب تبقى مسألة الحوار<BR/>علشان الناس تقرأ رايك يجب ان لا تهمش وتخطأ فى اراء الغير <BR/>فالحوار العقلانى يحتاج لاخلاق <BR/>والاخلاق موجودة فى كل الحضارات ولا يختلف عليها اثنانAnonymousnoreply@blogger.com